Groenlinks verzamelt klachten over de OV-chipkaart.
In Amsterdam kan sinds eind oktober, naast de metro, ook in de bus en de tram met de OV-chipkaart worden gereisd. Dat lijkt een goede ontwikkeling, maar GroenLinks Amsterdam vindt dat de reiziger tot nu toe weinig voordeel heeft van de OV-chipkaart. Het idee van één betaalmiddel voor al het OV in Nederland is mooi, maar de invoering in Amsterdam en de rest van Nederland verloopt vooralsnog slecht. Er zijn problemen met de apparatuur, de kosten lopen op en de consumentenorganisaties hebben hun vertrouwen in het project opgezegd. Ook de overstap van de strippenkaart naar de OV-chipkaart moet niet te snel worden gemaakt. Momenteel dreigt de reiziger de dupe te worden en dat wil GroenLinks voorkomen.
GroenLinks Amsterdam roept reizigers op hun ongerief kenbaar te maken op www.ov-chipklacht.nl. Door de klachten te verzamelen kan GroenLinks Amsterdam de proble-men voor de reiziger onder de aandacht brengen van het Rijk en de vervoersbedrij-ven. Sinds de invoering van de OV-chipkaart in de Amsterdamse metro zijn er diverse problemen. De apparatuur voor in- en uitchecken hapert regelmatig, de poortjes blij-ven dichtzitten, er wordt onterecht teveel geld afgeschreven, de kaart doet het soms helemaal niet en slechtzienden kunnen de displays bij de poortjes niet lezen en de op-laadapparatuur met touchscreens niet gebruiken. GroenLinks vreest dat deze proble-men zich zullen herhalen bij de invoering van de OV-chipkaart in de tram en de bus.
Naast alle gebruiksongemakken, dreigen de kosten van het reizen met het OV op te lopen. Bij de start van de OV-chipkaart werd afgesproken dat het systeem kostenneu-traal moest zijn voor de reiziger. De financiële problemen zijn echter zo groot, dat het risico ontstaat dat de reiziger voor een deel van de toegenomen kosten moet opdraai-en. Het Rijk en de vervoersbedrijven hebben hierover geen duidelijke afspraken ge-maakt.
GroenLinks wil dat het Rijk en de vervoersbedrijven eerst alle problemen oplossen en daarbij moet het belang van de reiziger voorop staan. Pas als over alle zaken duide-lijkheid is, kan eventueel een besluit worden genomen om de vertrouwde strippen-kaart af te schaffen. Totdat de OV-chipkaart goed functioneert, kunnen reizigers hun klachten en ongerief kenbaar maken op www.ov-chipklacht.nl
Barn Geurts
GroenLinks raadslid in Amsterdam