GroenLinks in Noord-Holland en in Amsterdam dagen het provinciebestuur uit om het verbod op windmolens op te heffen. Ze starten een petitie tegen het windmolenverbod. Het Noord-Hollandse college trapt namelijk al jaren op de rem als het gaat om het aantal windmolens.

Windmolens zijn onmisbaar om de klimaatdoelen te halen, want met één windmolen wek je net zoveel energie op als met twaalf voetbalvelden aan zonnepanelen. Maar het bestuur van de provincie Noord-Holland houdt windmolens tegen.

De provincie wilde tot 2014 helemaal geen nieuwe windmolens. Toen ze door het Rijk gedwongen werden om minimaal 685,5 Megawatt op te wekken, stond de provincie precies dat minimum toe. De laatste vergunningen zijn inmiddels verleend, en dat betekent dat er van het provinciebestuur nu geen extra windmolens meer bij mogen. Allerlei mooie en kansrijke projecten staan daardoor in de ijskast en verouderde molens mogen niet worden vervangen. Zo halen we de klimaatdoelen van Parijs niet. Intussen blijven kolencentrales CO2 de lucht in pompen.

Petitie

Overal in Noord-Holland staan bewoners en organisaties klaar met plannen om meer windmolens te plaatsen, maar ze mogen het niet van de provincie. Of ze worden tegengewerkt door ingewikkelde regels.

Daarom zegt GroenLinks: hef het verbod op windmolens op en zorg dat Noord-Holland een van de groenste provincies van Europa kan worden. Zita Pels, lijsttrekker voor GroenLinks in Noord-Holland lanceerde maandag tijdens een Klimaatmeetup in de Amsterdamse Melkweg de petitie ‘Geef ruimte aan windmolens’. Ze roept alle Noord-Hollanders op om de petitie te ondertekenen. “Hoe langer we wachten met echte maatregelen, hoe lastiger het wordt om de klimaatdoelen te halen. Het is tijd voor actie,” aldus Pels.

Lijsttrekker Pels ondertekent de petitie samen met het Amsterdamse raadslid Jasper Groen. Groen zet zich als raadslid in Amsterdam al jaren in voor de energietransitie en een groenere stad. “Amsterdammers willen windmolens. Het is de hoogste tijd dat het provinciebestuur stopt met het blokkeren van de Amsterdamse plannen om windmolens te bouwen in de Amsterdamse haven,” aldus Groen.

Doorbraak

Amsterdam sloot onlangs een contract met een groene energieleverancier en kwam met een Klimaatfonds van 150 miljoen euro. Wethouder van Duurzaamheid Marieke van Doorninck vertelde op de meetup hoe ze twee weken geleden bijna de voltallige gemeenteraad achter haar plannen kreeg om, samen met bewoners, de stad van het aardgas af te halen. In 2040 is Amsterdam aardgasvrij. En in 2050 stoot de stad bijna geen CO2 meer uit.

De raad stemde zelfs met overgrote meerderheid voor een Klimaatfonds van 150 miljoen euro dat de Amsterdamse plannen mogelijk maakt. Daar zaten dus ook de VVD en het CDA bij — partijen die in Den Haag nog dwarsliggen. Tijdens de meetup spraken Pels en Van Doorninck, samen met fractievoorzitter in de Tweede Kamer Jesse Klaver over plannen om deze doorbraak ook landelijk en in de provincies door te zetten.

Bekijk hier de petitie en steun onze actie!