Wat eerst onbespreekbaar was, zegt wethouder Ollongren nu hardop: de verplaatsing van de cruisevaart van de Passenger Terminal (PTA) naast het CS is nodig. Niet alleen vanwege de brug over het IJ, maar ook om enkele duizenden toeristen per jaar uit de overbelaste binnenstad te weren.

De plotselinge stelligheid roept ook vragen op.

Waarheen, bijvoorbeeld. "West!" roept wethouder van der Burg, om duidelijk te maken dat deze –vermeende- melkkoe heus in de stad blijft. "Zaandam!" aldus wethouder Ollongren, om toch vooral uit te stralen dat de kolos naar 'de Regio' wordt verbannen. Maar is IJmuiden dan niet veel logischer, en zet dat niet meer zoden aan de dijk?

Wanneer? "Over 5 à 10 jaar", aldus Ollongren. Dat kan en moet sneller. De hoeveelheid druk die de cruiseterminal legt is nu al onacceptabel. Sneller verplaatsen, en de regio als verder weg durven definiëren dan pal naast het IJ. Dat is wel het minste wat dit plan nodig heeft om echt ontlastend te werken op het toeristeninfarct.

Beter wordt het, als Ollongren ook de heerschappij van rondvaart én touringcar beëindigd. De drukste plekken van de stad, Stationseiland, Damrak en Rokin worden al decennia bezet gehouden door rederijen met een achterhaald en weinig creatief verdienmodel. Toeristen zonder tijd of aandacht om de stad op een verantwoorde manier te bezoeken, die zich per touringcar zowat óp de steiger laten afleveren. Het college van B&W ziet het aan. Dat kan de stad zich niet meer veroorloven.

Dat geldt net zozeer voor die vermaledijde touringcar. Dat die smerige en gevaarlijke dingen nog binnen de Ring rijden is onverantwoord en achterhaald. Het college kan op zeer korte termijn per verkeersbesluit beginnen, de touringcar te verbieden in het hele centrum, om dat verbod planmatig uit te breiden tot het hele gebied binnen de Ring A10.

Als het college de cruisevaart snel en ver genoeg verplaatst, is het best een zinnige maatregel. Écht veelbelovend is het pas, als men ook doorpakt. Maak van de lege glazen huls van de cruiseterminal de nieuwe 'hub' voor toeristisch vervoer per water. Maak daar een grote rondvaart-opstaphaven aan het IJ, en bestem álle rondvaartsteigers uit het Centrum weg. Wellicht kan bij de nieuwe rondvaart-terminal voorlopig nog een enkele touringcar stoppen, maar binnen vijf jaar stoppen zij aan de Ring.

Verhuist er al een dappere rondvaartreder mee naar die nieuwe cruiseterminal in IJmuiden, of moet er een aanbesteding volgen? Voor ondernemers die vanaf overslagpunten  -groen en kleinschalig via land of water- toeristen gericht naar de stad brengen, liggen grote kansen. Rondvaartreders, touringcarbaronnen, Tours&Tickets én toeristen, die zulke stappen te veel opoffering vinden, nemen meer dan Amsterdam kan dragen.

Dit stuk van Jorrit Nuijens verscheen 12 november 2016 in verkorte versie als bijdrage in het Parool.