Op initiatief van GroenLinks heeft de gemeenteraad vanmiddag besloten om in 2010 de voorbereidingen te starten voor het versmallen van de Weesperstraat. De gemeenteraad stemde in met de gezamenlijke motie van GroenLinks en PvdA om nu geld vrij te maken voor de aanpassing. Al in 2002 viel het besluit tot versmalling van de Weesperstraat, het wordt nu versneld uitgevoerd.

De komende jaren gaat de Wibaut-as tussen het Amstelstation en de IJ-tunnel vrijwel helemaal op de schop. Deze zomer is de herinrichting van het Mr. Visserplein gestart, volgend jaar volgt de herinrichting van de Wibautstraat. De gemeenteraad wil nu meer vaart maken met de herinrichting van het laatste deel van de Wibaut-as tussen het Weesperplein en het Mr. Visserplein: de Weesperstraat.  

Woordvoerder Verkeer Fjodor Molenaar is blij met de toezegging van het College om de voorbereiding te versnellen: "De buurt maakt zich al jaren sterk voor een grondige herinrichting. De Weesperstraat is één van de drukste straten in de binnenstad, waar de luchtkwaliteit ernstig te wensen overlaat. Het is goed dat de gemeenteraad nu doorpakt. Het is beter voor de stad en voor de gezondheid van bewoners en bezoekers." 

Uit de laatste onderzoeken blijkt dat de versmalling van de Weesperstraat (van twee x twee rijbanen naar twee x één rijbaan) kan worden uitgevoerd, zonder negatieve effecten voor de bereikbaarheid van de binnenstad. Doordat de verkeerssituatie op het Mr. Visserplein ook wordt aangepast, zal de doorstroming verbeteren. Bovendien wordt in de toekomst minder autoverkeer verwacht over de grote toevoerwegen van en naar de binnenstad, door de aanleg van de NZ-lijn en de uitwerking van plannen voor een verdergaande autoluwe binnenstad.