Vandaag stond in Trouw de open brief die GroenLinks Amsterdam in samenwerking met een aantal bekende Amsterdammers en Nederlanders opstelde aan de Tweede Kamer. De minister heeft inmiddels toestemming gegeven voor de milieuzone in Amsterdam, maar een groot deel van de Tweede Kamer is nog niet overtuigd. Donderdag wordt de open brief ook aangeboden in Den Haag.

Geef Amsterdam lucht!

De kwaliteit van de lucht in Nederland moet beter. Daarover is iedereen het eens. Vieze lucht – zo laat onderzoek overtuigend zien – leidt tot forse gezondheidsschade. Ziekten aan luchtwegen en longen, een korter leven en kinderen die te weinig longcapaciteit ontwikkelen zijn de gevolgen.

Volkomen terecht dan ook dat er inmiddels normen zijn waaraan de luchtkwaliteit in 2010 moet voldoen. Bijvoorbeeld Amsterdam is volop bezig om maatregelen te nemen die de luchtkwaliteit verbeteren, en loopt daarin voorop. Deze maatregelen zijn soms ingrijpend, maar onontkoombaar als de hoofdstad in 2010 de normen wil halen.

Het Amsterdamse stadsbestuur wil van het gebied binnen de ringweg om Amsterdam (de A10, Amsterdam Noord uitgezonderd) een ‘milieuzone’ maken. Dat betekent dat de meest vervuilende voertuigen dit gebied straks niet meer binnen kunnen rijden. Dit is één van de belangrijkste en meest effectieve maatregelen te nemen om de lucht schoner te maken. Vanaf het najaar van 2008 geldt dit verbod al voor vieze vrachtwagens. Dat maakt de Amsterdamse lucht een stuk schoner, maar het is nog niet genoeg om te voldoen aan de Europese normen te voldoen. Daarom wil Amsterdam ook de meest vervuilende personenauto’s weren.

Op dit voorstel kwam in eerste instantie veel kritiek van minister Eurlings (verkeer), maar recent heeft het kabinet besloten dat Amsterdam vrij is om een ‘milieuzone’ voor personenauto’s in te voeren. Donderdagmiddag vergaderen de ministers Eurlings en Cramer (milieu) hierover met de Tweede Kamer. Een meerderheid van de Kamerleden dreigt nu echter om de ministers toch om een verbod op milieuzones voor personenauto’s te vragen.

Wij vinden dat Amsterdam steun verdient voor haar plannen om echt iets te doen aan verbetering van de luchtkwaliteit. Natuurlijk is het niet leuk voor de eigenaar van een auto als die zijn auto naar de sloop moet brengen, omdat deze niet meer aan de eisen van de tijd voldoet. Maar wie zich realiseert dat de 5% vuilste auto’s ongeveer 40% van de vervuiling veroorzaken, begrijpt dat je er niet aan ontkomt hiertegen maatregelen te nemen. Het weren van een kleine groep van de vuilste auto’s heeft een enorm effect op de luchtkwaliteit!

Al vele jaren kennen we in Nederland de verplichte APK-keuring. En als daarbij blijkt dat een auto niet meer voldoet aan de eisen dan moet deze naar de sloop. Zo is het eigenlijk ook vanzelfsprekend dat we auto’s die een bedreiging vormen voor onze gezondheid, niet langer meer toestaan. Amsterdam is overigens van plan om de mensen die hun auto’s moeten vervangen financieel tegemoet te komen door middel van een sloopsubsidie.

Wij vragen de Tweede Kamer dan ook met klem om Amsterdam te helpen om een milieuzone voor personenauto’s te realiseren. De hoofdstad verdient steun voor haar inspanningen om de lucht schoner te maken. In het belang van de gezondheid van de bewoners, maar ook in het belang van een gezonde economische toekomst van de stad. Want als Amsterdam niet aan de normen voor luchtkwaliteit voldoet, kan er niet meer gebouwd worden. En een gezonde Amsterdamse economie is niet alleen van belang voor Amsterdam zelf, maar ook voor Nederland.

Yvon Jaspers, Mohammed Benzakour, Michiel Veenstra, Gretta Duisenberg, Tarik Yousif, Lousewies van der Laan, Leo Blokhuis, Ricky Koole, Maarten Doorman, Ruth Oldenziel, Oscar van den Boogaard, Wijnand Duyvendak, Barn Geurts