Politici moeten stoppen bankiers met bizarre bonussen te verleiden om zich na de brexit in Nederland te vestigen. Dat zeggen de Amsterdamse fractievoorzitter Rutger Groot Wassink en GroenLinks-Kamerlid Rik Grashoff. Zij verzetten zich tegen de uitspraken van minister van Financiën Dijsselbloem en de Amsterdamse wethouder Ollongren. Afgelopen week lieten deze bestuurders weten dat banken die zich na de brexit in Nederland willen vestigen, zich geen zorgen hoeven maken over strenge bonusregels. Bankiers die zich tegoed doen aan excessieve bonussen zijn wat GroenLinks betreft niet welkom in Nederland.

Groot Wassink was duidelijk in debat met de Amsterdamse wethouder: “Het is absurd dat onze wethouder het Nederlandse bonusbeleid wil ondermijnen. Amsterdam heeft geen behoefte aan bankiers die zich buitensporig willen belonen en de wethouder moet haar pogingen om het bonusbeleid te ondermijnen per direct staken.”

Grashoff wil tekst en uitleg van Dijsselbloem: “In 2014 werden de nieuwe bonusregels ingevoerd door deze minister. En nu loopt Dijsselbloem als een louche autoverkoper een uitzonderingsclausule in de wet te verkopen als lokkertje om naar Nederland te komen. Dat gaat zo niet. Nederland heeft de bonusregels met reden ingevoerd: de excessieve bonussen bij banken zijn onacceptabel. Ik wil dat minister Dijsselbloem snel afstand doet van zijn eerdere woorden en kiest voor eerlijke bonusregels bij álle banken.”

De uitzonderingspositie in de wet was bedoeld voor Nederlandse bedrijven die hun geld vooral verdienen in het buitenland. Niet om banken naar Nederland te lokken. GroenLinks vindt deze uitzonderingspositie oneerlijk en wil hem dan ook zo snel mogelijk uit de wet zien verdwijnen.