GroenLinks wil dat de gemeente onderzoekt of de Stadshartlus, de 50 km hoofdroute die loopt van Spuistraat via Singel en Munt over Rokin en Damrak, bij de aanleg van de Rode Loper kan worden opgeheven. Vorige week heeft de Amsterdamse Kamer van Koophandel het plan gelanceerd om van de hele binnenstad een 30 km gebied te maken en de bestaande hoofdroutes op te heffen. Raadslid Fjodor Molenaar: “Daarmee komt de functie van de stadshartlus ter discussie te staan.”
De gemeente Amsterdam en stadsdeel Centrum werken in het kader van de Autoluwe Stad en de Rode Loper aan een nieuw verkeerscirculatieplan voor de binnenstad. Daarbij wordt onder meer onderzoek gedaan naar invoering van eenrichtingsverkeer op Binnen Amstel en Vijzelstraat, en het creëren van meer ruimte voor voetgangers en fietsers op Damrak, Rokin en Munt. Het voorstel van de Kamer van Koophandel speelt daar op in.
Verkeerswoordvoerder Fjodor Molenaar is blij verrast met het pleidooi van de Kamer van Koophandel: “Het idee sluit aan bij ons voorstel voor grootschalige invoering van fietsstraten, waarbij ook wordt uitgegaan van een 30 km regime en andere verkeersluwe maatregelen. Het is inderdaad idioot om elk weekend weer een file door het hart van de historische binnenstad te faciliteren. Wij vragen het College de gevolgen van het plan van de Kamer van Koophandel te onderzoeken en in het bijzonder te bezien of de stadshartlus in de toekomst nog nodig is.”
Het voorstel van GroenLinks is vandaag ingediend bij de begrotingsbehandeling in de raadscommissie Verkeer.