De Amsterdamse Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO) deed onlangs onderzoek naar de effectiviteit van het onderwijs bij achterstandsleerlingen. Daaruit blijkt dat er slechts vier scholen zijn die structureel bovengemiddelde resultaten boeken. Een schokkende constatering; op vrijwel elke school in Amsterdam waar een leerling met een achterstand binnenkomt, verlaat hij/zij deze ook met een achterstand.

Verschillende scholen laten zien dat het beter kan

Er wordt genoegen genomen met de status quo. Het idee ‘dat achterstanden toch niet meer zijn in te halen’ is te dominant. In Amsterdam, maar ook landelijk, zijn er scholen die het tegendeel bewijzen en een effectieve manier hebben gevonden om achterstanden weg te werken. Reden genoeg om deze scholen als voorbeeld te nemen en andere scholen te bewegen die methodes, dan wel aangepast, over te nemen.

Vijf factoren die bijdragen aan beter onderwijs

In de analyse van OCO komen vijf factoren naar voren die bijdragen aan het wegwerken van achterstanden:

  1. stabiele samenstelling van het lerarenteam;
  2. lerarenteam dat een afspiegeling is van de culturele achtergrond van leerlingen en ouders;
  3. voldoende onderwijsassistenten;
  4. stevige positie van kritische ouders op scholen;
  5. gerichte en concrete methode om de achterstanden weg te werken.

Dat lijken me thema’s waar iedere school zich op moet concentreren. In de praktijk blijkt dat vaak anders te liggen. Zo bestaat de indruk dat leraren op scholen met veel uitdagingen vaker verzuimen en sneller de school verlaten. GroenLinks vraagt hier regelmatig naar, maar scholen willen deze informatie niet openbaar maken. Dat is onacceptabel als we de situatie willen verbeteren.

Zorg voor passende oplossingen

De analyse van het OCO was reden voor GroenLinks een voorstel in te dienen om scholen van elkaar te laten leren. Ook dienden we vorig jaar een voorstel in om te zorgen voor meer diversiteit binnen lerarenteams in het Amsterdamse onderwijs (zie de moties onderaan).

Achterstanden zijn er nog veel te vaak en daar moet nu een einde aan komen. Een kind in Amsterdam hoeft niet met een achterstand de school te verlaten: de vier scholen laten zien hoe het wél kan.