Hier zijn de schriftelijke vragen van Peter Zwart te lezen.

Inleiding

Staatssecretaris Van Geel van milieu heeft via zijn woordvoerder laten weten dat hij zo snel mogelijk bussen en vuilniswagens in binnensteden op aardgas wil laten rijden.
Hij zou daarvoor om te beginnen in 2006 reeds € 12 miljoen beschikbaar hebben als stimuleringsbijdrage voor gemeenten en provincies.
De bewindslieden van het ministerie van VROM vestigden al in hun brief van
20 september 2005 aan de Tweede Kamer de aandacht op de inzet van schonere bussen en de inzet op een schoner eigen wagenpark in een aantal gemeenten.
De gemeenteraad heeft bij de behandeling van het Programma van Eisen voor de openbaar vervoer concessie Amsterdam op 11 mei jl. het amendement-Zwart aangenomen (Gemeenteblad afd. 1, no. 262), waarin o.a. wordt aangedrongen op extra stimulansen voor het meest milieuvriendelijke busmaterieel, zoals bijvoorbeeld bussen op aardgas of op waterstof.
Daarnaast bestaat in Amsterdam de unieke situatie dat onze stad nog een eigen vervoerbedrijf heeft (het GVB), zodat de gemeente ook als eigenaar van het wagenpark richtinggevend kan optreden.
In de door het ROA verleende concessie wordt de vervoerder (het GVB) opgeroepen voorstellen te doen voor het verder verbeteren van de milieukwaliteit, bijvoorbeeld door het doen van onderzoek naar de inzet van aardgas- of brandstofcelbussen.

In Amsterdam is al enige tijd een experiment gaande met brandstofcelbussen (op waterstof). Dit experiment loopt naar tevredenheid van de reizigers, van bewoners langs de busroute en ook van het GVB. Met enige trots wijst de wethouder op dit experiment.
Niettemin is het nog een beperkt experiment, met slechts enkele bussen, en is er nog geen indicatie gegeven wanneer op grotere schaal op deze milieuvriendelijke techniek kan worden overgegaan.
Voor het overige rijden de bussen van het GVB op diesel, weliswaar met roetfilter, maar het blijft diesel. De gemeente heeft een onderzoek om de vuilniswagens van het eigen wagenpark op aardgas te laten rijden, stopgezet.
De stelling van het college, dat het milieuvoordeel van voertuigen op aardgas ten opzichte van voertuigen op diesel (voldoend aan de Euro 5-norm) slechts gering is en niet de moeite waard, lijkt in ieder geval niet te worden gedeeld door de staatssecretaris, gezien diens streven om van de diesels af te komen en over te gaan op aardgas.
Ook in het naburig openbaar vervoer (concessie Haarlem-IJmond, verleend door de provincie Noord-Holland) blijkt de inzet van bussen op aardgas een nastrevenswaardige en reële zaak.

De fractie van GroenLinks is van mening dat ook in Amsterdam meer bussen op aardgas en/of waterstof moeten gaan rijden, en dat het college actief moet inspelen op de initiatieven van de staatssecretaris en de ter beschikking komende rijkssubsidies. Vandaar de volgende vragen:

1. Is het college bereid voorstellen en projecten in te dienen op het gebied van het schoner maken van het eigen wagenpark (met name de bussen van het GVB en de vuilnisauto's), die verder gaan dan het karakter van het huidige beperkte experiment?
2. Is het college nog steeds van mening dat het milieuvoordeel van voertuigen op aardgas ten opzichte van voertuigen op diesel zo gering is, dat het rijden met moderne diesels met roetfilter te verkiezen is boven het gaan rijden op aardgas?
3. Is het college bereid om, indien er een rijkssubsidie beschikbaar komt voor omschakeling van het gemeentelijk wagenpark op aardgas, de inzet van aardgas als brandstof voor (delen van) het gemeentelijk wagenpark toch opnieuw in overweging te nemen, aangezien met de inzet van een dergelijke subsidie de bedrijfseconomische afweging anders kan komen te liggen?
4. Wat moet er nog gebeuren om het experiment met de brandstofcelbussen als geslaagd te kunnen betitelen en plannen te maken voor een grootschaliger inzet van bussen op waterstof?
5. Kan het college zich, al dan niet via het GVB, op de hoogte stellen van de inzet van bussen op aardgas in de regio Haarlem-IJmond, de daarmee te behalen milieuvoordelen en de te overwinnen problemen, en de resultaten daarvan in een notitie aan de raadscommissie meedelen?
6. Kan het college een vergelijking maken tussen de inzet van bussen op aardgas en bussen op waterstof, de daarbij te behalen milieuvoordelen en de problemen die voor elk van beide overwonnen moeten worden, en de resultaten daarvan eveneens in de bedoelde notitie aan de raadscommissie meedelen?

Het lid van de gemeenteraad,

Peter Zwart
(GroenLinks)