Gisteravond hebben de leden van GroenLinks Amsterdam Rutger Groot Wassink tot nieuwe lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen verkozen. Hij sprak duidelijk de ambitie uit om de grote verkiezingsoverwinning van afgelopen maart (Tweede Kamerverkiezingen) volgend jaar te evenaren. Groot Wassink: “We staan in Amsterdam voor grote uitdagingen: van groeiende ongelijkheid tot klimaatverandering. Kleine stapjes helpen niet meer. Het is tijd voor een radicaal andere koers met GroenLinks aan het roer.”

In zijn acceptatiespeech gaf de partijleider een voorschot op de inzet voor GroenLinks Amsterdam bij de verkiezingen. Groot Wassink: “Met GroenLinks in het college beloof ik de volgende dingen: een autovrije binnenstad, stoppen met de uitverkoop van sociale huurwoningen en uitbreiding van de opvang voor ongedocumenteerden. Wij zullen altijd een schild voor kwetsbaren zijn.”

Rutger Groot Wassink was in 2014 ook al lijsttrekker na een referendum onder de leden gewonnen te hebben. Vorige maand werd de voorman van de partij opnieuw voorgedragen door de kandidatencommissie, als enige kandidaat. Die voordracht is nu door de leden van de partij bekrachtigd.