GroenLinks is blij met het plan ‘Voorrang voor een gezonde stad’ en het Actieplan Goederenvervoer. Een snelle en voortvarende uitvoering ervan is geen luxe maar bittere noodzaak. Er moet echter wél fors worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer en de fiets.
De meest in het oog springende maatregel uit het door dit rood-groene college gepresenteerde plan is de verhoging van de parkeertarieven binnen de ring A10. Gebleken is dat dit veruit het meest effectieve middel is om het autoverkeer in de stad te beïnvloeden. In het centrum is het autoverkeer in 15 jaar tijd met 25% afgenomen na invoering van het zogenaamde A-tarief. Bovendien: Amsterdam heeft geen keus. De lucht móet schoner. Niet alleen om de gezondheid van Amsterdammers te beschermen, maar ook om te voorkómen dat bouwprojecten niet langer gerealiseerd kunnen worden omdat de Europese normen niet gehaald worden.
Als we verder kijken dan de parkeertarieven, dan verwacht en hoopt GroenLinks dat de Amsterdammer mee wil werken aan het schoner krijgen van de lucht. Tweederde van de Amsterdammers boven de 18 jaar bezit niet eens een auto. Maar deze mensen ademen wel dezelfde ongezonde lucht in of durven hun kinderen niet meer alleen naar school te laten fietsen.
Van alle autokilometers binnen de ring A10 bestaat bijna 40% uit korte ritten binnen de stad gemaakt door bewoners en bedrijven in Amsterdam. Dat getal moet omlaag. Maar dan moet er wel extra worden geïnvesteerd in de belangrijkste alternatieven voor de auto: het openbaar vervoer en de fiets. Gemeenteraadslid Barn Geurts: ‘Het autogebruik ontmoedigen door het verhogen van de parkeertarieven is noodzakelijk, maar daar tegenover moet ook een positieve stimulans staan om het gebruik van schone vervoersmiddelen te bevorderen. GroenLinks wil meer trams, bussen en metro’s per uur, ook in de vroege ochtend, de nacht en het weekend. Bovendien kunnen de verbindingen van en naar bedrijventerreinen en grote werklocaties nog flink verbeterd worden. Fietsers moeten veel meer mogelijkheden krijgen om hun fiets te stallen. Niet in betaalde stallingen, maar in gratis fietsenrekken. Bovendien kunnen de snelle fietsroutes in de stad nog beter.’
Ook het Actieplan Goederenvervoer betekent een belangrijke winst voor de stad. GroenLinks is verheugd over de bijdrage die het bedrijfsleven hieraan levert. Als het aan GroenLinks ligt, zetten we nu met zijn allen de schouders eronder.
Zie hier voor het plan en uitgebreide reactie mogelijkheden de website van de gemeente: amsterdam.nl