Het stadsbestuur wil negen nieuwe parkeergarages bouwen. Acht daarvan zijn bedacht in of aan de binnenstad waarmee daar maar liefst 2.000 éxtra autoparkeerplekken gerealiseerd worden. Raadslid Zeeger Ernsting: “Extra plekken die gevuld moeten worden; plekken die gevuld zúllen worden door méér auto’s. Dat doet de autoluw-ambities, die GroenLinks en de stad de afgelopen 23 jaar heeft nagestreefd, teniet.”
Plannen zorgen voor extra autoverkeer
Alle voorgestelde locaties voor nieuwe garages zorgen daarmee voor extra autoverkeer in de binnenstad. Het college wil bijvoorbeeld een garage bouwen op de hoek Nassaukade/Overtoom, terwijl het veel logischer is om het verkeer al aan het andere einde van de Overtoom te laten parkeren onder het Surinameplein. Hiermee wordt voorkomen dat de toch al drukke Overtoom nog drukker wordt en de luchtkwaliteit daar en op de Nassaukade verder verslechtert.
Parkeren aan de rand voor een autoluwe stad
GroenLinks is voorstander van een autoluwe (binnen-)stad. Hierbij past parkeren aan de rand van de stad, niet in het hart van de stad. Bovendien zijn er nog diverse parkeergarages in het centrum in voorbereiding, zoals de Singelgrachtgarage en de Vijzelgrachtgarage. Het is veel logischer om die eerst te bouwen en daarna te bekijken óf, en zo ja, waar extra parkeergelegenheid gerealiseerd moet worden. Het uitgebreide onderzoek van het college hoeft wat Zeeger Ernsting betreft dan ook geen vervolg te krijgen.
Ondergronds erbij, bovengronds weg
Verder steunt GroenLinks alleen plannen waarbij geen éxtra parkeerplekken gerealiseerd worden. Dat betekent dat minimaal elke plek die ondergronds gerealiseerd wordt, bovengronds moet verdwijnen. Dat geldt ook voor de voorgestelde Willibrordusgarage in de Pijp. Het college beargumenteert dat deze garage met spoed gerealiseerd moet worden om de parkeerplekken die bij de herinrichting van de Van Woustraat verdwijnen, te compenseren. Dit betreffen echter met name zogenaamde ‘dubbeltjes-parkeerplekken’. Wat Groenlinks betreft is dubbeltjes-parkeren sowieso niet meer van deze tijd. Door te stellen dat deze parkeerplekken gecompenseerd moeten worden in een dure ondergrondse garage, voegt het college in feite parkeerplekken toe. In deze vorm zal GroenLinks de plannen dan ook niet steunen.