Hoe ziet het leven er op dit moment uit voor Amsterdammers? Wat is anders, wat gaat door? Waar maak je je zorgen over? We vroegen het aan Emre Ünver, stadsdeelvoorzitter van Nieuw-West.

Voor iedereen ziet het leven in de stad er van de ene op de andere dag anders uit. Nu het ineens niet meer kan, besef je hoe waardevol het is dat je even bij iemand langs kunt gaan, bijeenkomsten hebt waar je samen bijpraat. Om toch een beetje op de hoogte te blijven van elkaar, nodigen we de komende tijd mensen van GroenLinks Amsterdam uit om te vertellen waar zij op dit moment mee bezig zijn.

Hoe gaat het? Met jullie en met de mensen in jullie stadsdeel?

Iedereen lijkt te verkeren in een overlevingsstand en van dag tot dag te leven. Wij proberen ons zoveel als mogelijk te ontfermen over de meest kwetsbare inwoners en ervoor te zorgen dat het hulpaanbod dat er gelukkig is, aankomt bij de mensen voor wie het bedoeld is.

'The Great Equalizer’ wordt het Corona virus genoemd, oftewel het virus discrimineert niet. Het is niet helemaal waar als je goed om je heen kijkt in onze stad. Iedereen kan besmet raken, dat klopt. Toch komen de gevolgen van deze pandemie bij de één harder aan dan bij de ander. De ongelijkheid die er al was, wordt door het virus verder vergroot.

Kinderen die al weinig te besteden hadden, hebben nog minder. Gezinnen waar het al onveilig was, worden onrustiger. Eenzame ouderen voelen zich nog meer op zichzelf aangewezen. ZZP’ers die een onzeker bestaan leiden van opdracht naar opdracht, voelen nog meer druk.

Behalve de ongelijkheid versterken heeft het virus ook onze solidariteitsgevoel een boost gegeven. Er is een ongekende stroom aan hulptroepen, ook in Nieuw-West.

Waar ben je zelf vooral mee bezig?

Mijn dagen bestaan uit veel video meet-ups en telefoontjes met het college, collega-bestuurders, teams veiligheid en partnerorganisaties. We zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat onze inwoners zich houden aan de officiële richtlijnen zodat de verspreiding van het virus afgeremd wordt. Voor veel jongeren in Nieuw-West is het moeilijk om thuis te blijven in krappe drukke woningen, soms ook nog eens zonder wifi. Wij helpen waar we kunnen, bijvoorbeeld in samenwerking met de Studiezalen, maar we spreken ze ook streng toe in samenwerking met onze agenten en jongerenwerkers. We communiceren in verschillende talen met onze bewoners zodat de boodschap bij iedereen aankomt.

Welke vragen of signalen komen er bij jullie binnen?

De meeste signalen gaan over niet genoeg eten of drinken en geen internetverbinding hebben. Moeilijke thuissituaties komen nog meer op scherp te staan door de financiële klappen die vallen. Ik maak me zorgen over een mogelijke toename van huiselijk geweld. Wij zijn op dit moment met partnerorganisaties als SAAAM bezig daar een scherp beeld van te krijgen en in te grijpen waar nodig.

Welke mooie initiatieven zien jullie ontstaan in jullie stadsdeel?

De Studiezalen die ik net al noemde, zijn een van de juwelen in ons stadsdeel. Naast de huiswerkbegeleiding en life coaching online aan honderden kids, vangen ze ook signalen op en springen ze met partners als de Rabobank in om gezinnen in armoede die zich schamen voor de voedselbank of niet de juiste papieren hebben toch te helpen aan levensmiddelen.

Hoe zie je de komende weken voor je?

De komende tijd wordt bikkelen, zodat we niemand over het hoofd te zien. Dat is ook mijn boodschap aan onze inwoners: hou vol, hou afstand en laat niemand in de steek.