Op basis van één enkel onderzoek dat aan alle kanten rammelt wil minister Schultz van Haegen (VVD) haar plannen voor de snelheidsverhoging op de A10 doorzetten. Daarmee zet zij de Europese afspraken over het halen van de normen voor luchtkwaliteit in 2015 op het spel. Berekeningen van de Amsterdamse GGD tonen aan dat de effecten van de snelheidsverhoging wel eens nadeliger kunnen zijn dan de minister toegeeft. De gezondheid van Amsterdammers die bij de snelweg wonen kan in gevaar komen, en de verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen maakt het onzeker of de EU-normen in 2015 in Amsterdam nog gehaald kunnen worden, aldus het College in een brief van 15 december

GroenLinks vindt het niet te verteren dat de gezondheid van Amsterdammers op het spel wordt gezet voor enkele seconden tijdwinst op de snelweg. Daarom wil de fractie vandaag van het College weten of het zelf aanvullend onderzoek gaat doen naar de effecten van de snelheidsverhoging, en of het alles op alles wil zetten om Den Haag aan het halen van de EU-normen voor de luchtkwaliteit te houden. Mocht de snelheidsverhoging op 1 juli 2012 tegen beter weten in worden doorgezet, dan moet Amsterdam er niet voor terugdeinzen zelf aanvullende maatregelen te nemen.

Fjodor Molenaar, woordvoerder verkeer en luchtkwaliteit: “De minister wringt zich in onnavolgbare bochten. Haar voorstel is om overdag 100 km/uur toe te staan op de A10, terwijl de 80 km/uur van kracht blijft als weg ‘s nachts uitgestorven is. GroenLinks stelt liever de gezondheid van de Amsterdammer centraal. Als de EU-normen in 2015 niet gehaald gaan worden moet dat een streep door de plannen van de minister betekenen.”