Wethouder Wiebes heeft de maatregelen voor schone lucht in Amsterdam getoetst op hun kosten effectiviteit. De Amsterdamse milieuzone voor vrachtvervoer, in 2008 ingevoerd op voorstel van Marijke Vos, blijkt uiterst effectief. De belangrijkste maatregel uit de gisteren gepresenteerde voorstellen is dan ook de verbetering van de milieuzone voor het vrachtverkeer. GroenLinks is van mening dat De Euro VI norm voor het vrachtvervoer er echt voor 2015 moet komen. Wellicht moeten we ook het gebied van deze milieuzone uitbreiden.
Fjodor Molenaar: “Wiebes heeft uitstekend werk verricht. Het is goed dat maatregelen op hun kostenefficiency getoetst zijn. Zeker in tijden van zware bezuinigingen zou dat navolging verdienen op andere beleidsterreinen. Maar een milieuzone voor personenauto’s, die ook uiterst effectief blijkt, wordt helaas afgewezen.”
Fjodor Molenaar constateert dan ook dat de milieuzone geen linkse hobby is, maar kennelijk wel een rechts taboe: “Als wethouder Wiebes echt stoer was geweest, zou hij ook hebben gekozen voor die effectieve maatregel. Door selectief te shoppen ondergraaft hij zijn eigen uitgangspunt.”
GroenLinks denkt wel dat de economische benadering van de wethouder soms te makkelijk voorbijgaat aan maatschappelijke belangen of aan de voorbeeld- en aanjaagfunctie van de overheid. Zonder schoon eigen wagen- en scooterpark geeft de stad niet het goede voorbeeld. Zonder subsidies zal elektrisch rijden geen momentum krijgen. Dat scootervervuiling weinig impact heeft op de stedelijke luchtkwaliteit was al bekend. Maar de herrie, stank en lokale uitstoot zijn voor GroenLinks al genoeg redenen om een schone scooterregeling te willen.
Fjodor Molenaar: “Het zou daarnaast vreemd zijn als we schone bussen en rondvaartboten alleen op de Prins Hendrikkade verplicht zouden stellen, maar niet in de rest van de stad. Dan gaat het halen van de norm het beleid bepalen, en niet de gezondheid van alle Amsterdammers.”
Overigens gaat Amsterdam in 2015 ook met alle extra maatregelen nog met de hakken over de sloot inzake stikstofoxiden en zal Den Haag aan de bak moeten met extra maatregelen. GroenLinks daagt het rijk uit ook zo'n doorrekening maken, en dan een kilometerheffing in te voeren als die kostenefficiënt blijkt.