De evaluatie van de MegaBanenMarkt bevestigt wat GroenLinks al vermoedde: de voornaamste doelstelling is niet gehaald en van een structurele verbetering van de sociale dienst is geen sprake.

Het rapport van Policy Research Corporation maakt duidelijk dat de claim dat 5.000 mensen aan het werk zijn gegaan niet waar is. Daarmee is de voornaamste doelstelling van de MegaBanenMarkt niet gehaald. Van de 39.000 bezoekers zijn er 3.000 nu aan het werk. Tegelijkertijd  heeft het project wel geresulteerd in een structurele verlaging van 5.000 bijstandscliënten. Hierdoor valt de financiële kosten-baten analyse zeer positief uit. De gemeente Amsterdam houdt er geld aan over evenals het Rijk. Daarnaast werd de risicovolle ESF-declaratie goedgekeurd waardoor we kunnen spreken van een financieel succes.

De MegaBanenMarkt is een direct gevolg geweest van het opgezegde vertrouwen van de Amsterdamse en landelijke politiek in de sociale dienst. Toenmalig minister Vermeend vroeg om drastische maatregelen en wethouder Jaap van der Aa heeft die getroffen. De snelle en rigoureuze opschoonactie stelde de politiek tevreden maar ging voorbij aan de structurele problemen binnen de sociale dienst. De MegaBanenMarkt mag op het oog geld hebben opgeleverd, maar heeft niet of nauwelijks bijgedragen aan een beter werkende sociale dienst.

Toch was en blijft GroenLinks tegenstander van de MegaBanenMarkt. De evaluatie van de MegaBanenMarkt legt de vinger op de zere plek. De doelstelling betreffende toeleiding naar werk is niet gehaald. Er is een lager aantal trajectplannen afgesloten dan gepland en vooral het aantal directe bemiddelingen bij werk bleef achter. Dat is niet zo vreemd, want in het college van B&W en in de leiding van de sociale dienst bestond geen goed beeld van het cliëntenbestand. Het verbeterde inzicht in het cliëntenbestand wordt opgevoerd als succes van de MegaBanenMarkt. Dat is merkwaardig. Beleidsmedewerkers en personeel in de regio’s van de sociale dienst hadden wel degelijk een goed beeld van het hoge aantal fase 3 en fase 4 cliënten (moeilijk bemiddelbare werkzoekenden). Het lijkt er op dat de politiek zich doof heeft willen houden voor deze feiten. Positief is in ieder geval dat direct na de afronding van de MegaBanenMarkt er meer begrip bestond voor de moeilijk- of niet bemiddelbare cliënten van de sociale dienst dan daarvoor. Nu, twee jaar later, lijkt wethouder Aboutaleb weer in de oude fout te vervallen en zijn aandacht eenzijdig te willen richten op ‘fase 2’ cliënten.

Er is geen structurele verbetering opgetreden in de bedrijfsvoering en dienstverlening van de sociale dienst. Omdat de MegaBanenMarkt opgezet is als een project naast de bestaande dienst, waarbij 60% van het personeel van buiten kwam, was de leerruimte voor de oude organisatie beperkt. De overdracht van trajectplannen van de MegaBanenMarkt terug naar de regio’s werd niet gefaciliteerd in die regio’s waardoor die dossiers op een stapel kwamen. De MegaBanenMarkt heeft wel geleid tot een grotere aandacht voor de rechtmatigheid van de uitkeringsverstrekking en voor toeleiding naar werk.

GroenLinks blijft van mening dat de investering die in de MegaBanenMarkt is gedaan (84 miljoen euro) op een andere, meer directere manier, ook tot goede uitstroomresultaten had kunnen leiden en dat met die diepte-investering het achterstallig onderhoud in de sociale dienst had kunnen worden verholpen. Investering in eigen personeel en gebouwen heeft een meer structureel karakter. Politieke waan van de dag heeft geleid tot deze grote operatie. De financiële successen spreken voor zich, maar van structurele verbetering is geen sprake. De vorming van de Dienst Werk en Inkomen leidt nu wel tot een investering en verandering in bedrijfsvoering in de dienst zelf.

Judith Sargentini

gemeenteraadslid GroenLinks