We willen voorkomen dat mensen in armoede afscheid moeten nemen van huisdier. Daarom vraagt raadslid Imane Nadif, samen met Erik Flentge (SP), Carolien de Heer (PvdA) en Ilana Rooderkerk (D66) het college om voedselbanken te helpen het bestaande aanbod uit te breiden met dierenvoer.

Amsterdammers die het financieel zwaar hebben zijn soms ook niet in staat om hun huisdier te onderhouden. Daardoor zijn ze gedwongen om hun dier af te staan. Dit kan voorkomen worden, bijvoorbeeld door het oprichten van dierenvoedselbanken die diervoeding aanbieden.

De afgelopen jaren zijn in Nederland ruim dertig van dat soort dierenvoedselbanken opgericht. Nog eens elf voedselbanken bieden diervoeding aan naast het reguliere aanbod. Mensen die recht hebben op ondersteuning van de reguliere voedselbank, kunnen ook aanspraak maken op ondersteuning van de dierenvoedselbank.

Tragisch

Hoe staat het er in Amsterdam voor? De Stichting Amsterdamse Zwerfkatten verzorgt een dierenvoedselbank in Nieuw-West. Deze is door een verbouwing tijdelijk ondergebracht in Hoofddorp. Vroeger was er ook een dierenvoedselbank in Amsterdam Noord.

“Het is tragisch als mensen door geldtekort ook afscheid moet nemen van een dierbaar huisdier, dat onderdeel van de familie is,” zegt GroenLinks-raadslid Imane Nadif.

Voedselbanken

Daarom vraagt Nadif het college vandaag of er wel genoeg dierenvoedselbanken in Amsterdam zijn. Veel problemen zouden al verholpen kunnen worden als bestaande voedselbanken ook dierenvoer gaan aanbieden.