Volgend jaar is het 155* jaar geleden dat de tot slaafgemaakten vrij werden na honderden jaren slavernij. GroenLinks Amsterdam dient daarom een amendement in om dit goed te kunnen herdenken. In 2013 reserveerde Amsterdam 700.000 euro voor extra herdenkingsactiviteiten. Dit heeft toen een grote invloed gehad op het gebied van wetenschap, onderwijs, kunst, dialoog, cultuur en veel meer.

De geschiedenis van Amsterdam is vervlochten met die van de slavernij. Amsterdam was mede-eigenaar van de West Indische Compagnie. De WIC speelde een hoofdrol in de slaven- en goederenhandel met de koloniën in Noord- en Zuid-Amerika. Daarom is onze hoofdstad ook bij uitstek de plek om stil te staan bij dit verleden.

GroenLinks woordvoerder Simion Blom: "De slavernij heeft ontwrichtende gevolgen gehad wereldwijd en die zijn nog steeds merkbaar. Zo een jubileumjaar is een kans om extra te investeren in activiteiten die zorgen voor meer kennis, begrip en dialoog over het slavernijverleden en de implicaties ervan vandaag de dag. Als het voorstel wordt aangenomen bewijst Amsterdam het imago van gelijkheid, eerbied en respect waard te zijn. De gemeente heeft meer dan genoeg geld om deze bijdrage te leveren. Het is een kwestie van politieke wil".

De Amsterdamse gemeenteraad stemt 20 juli over dit voorstel. GroenLinks Amsterdam doet de komende weken meer voorstellen voor het verstevigen van het beleid slavernijverleden.

* In 1863 werd de slavernij formeel afgeschaft. Deze ging daarna echter nog 10 jaar door onder de vorm van staatstoezicht.