Vandaag stelt Jasper Groen vragen aan wethouder Choho over zijn bod van één miljoen euro voor het opkopen van de kolencentrale aan de Hemweg. De wethouder deed dat bod in reactie op het bod van het duurzame energiebedrijf Vandebron. Ook Tony Chocolonely bood één miljoen euro en meerdere personen riepen op tot een crowdfunding campagne. Het ontmantelen van de kolencentrale kost volgens NUON, de eigenaar van de Hemwegcentrale, 55 miljoen euro.

NUON gaf in december 2016 aan bereid te zijn de Hemwegcentrale te willen sluiten. De wethouder was al in gesprek met NUON over de sluiting. Het verbaast GroenLinks dan ook dat de wethouder met zo’n bod komt nu er maatschappelijk initiatief is. En het zou voor hem geen verrassing moeten zijn dat NUON dit bod afwijst.

De fractie van GroenLinks juicht de maatschappelijke initiatieven om de Hemwegcentrale over te nemen en een andere bestemming te geven van harte toe. Wat GroenLinks betreft is de Hemwegcentrale in 2018 dicht. GroenLinks steunt dan ook het voorstel van het college om een bijdrage te leveren aan de aankoop van de centrale door duurzame partijen. Het snel sluiten van de Hemwegcentrale is een onvermijdelijke stap bij het voldoen aan de doelstellingen van het Klimaatverdrag van Parijs.

GroenLinks vindt echter wel dat er een realistische oplossing moet komen. Zeker gezien NUON aangeeft dat dit aanbod ontoereikend is. Het rijk zal ook een duit in het zakje moeten doen. Amsterdam heeft een enorme opgave in de energietransitie en heeft haar middelen ook hard nodig voor andere maatregelen. Alle partijen zullen over de brug moeten komen.

Jasper Groen: ‘Wie A zegt moet ook B zeggen, GroenLinks wil dat de wethouder nu wel doorpakt en in samenspraak met andere partijen zorgt dat de Hemwegcentrale in 2018 kan sluiten. Het college moet niet terugkrabbelen nu NUON het bod afwijst, maar op zoek naar partners die samen met Amsterdam kunnen bijdagen aan deze transitie.’