GroenLinks wil dat de zeecruiseschepen die aanmeren in Amsterdam gebruik gaan maken van walstroom. Nu verstoken de schepen stookolie om tijdens hun verblijf in de stad in hun elektriciteitsbehoefte te voorzien. Eigenlijk ligt er in het cruiseseizoen midden in de stad permanent een kleine stookoliecentrale.

GroenLinkswoordvoerder Jan Hoek: “Cruiseschepen zijn grootverbruikers als het gaat om brandstof. Ze hebben veel vermogen nodig voor de vele elektrische installaties waar soms wel tot meer dan 3000 passagiers en ruim 800 bemanningsleden die op het schip verblijven gebruik van maken. Daardoor veroorzaken ze relatief veel emissie. Stroom uit het stopcontact aan de wal is een schoner alternatief.”

In Amsterdam moeten de binnenvaart en riviercruise al gebruik maken van walstroom. Bij de zeecruiseschepen is dit nog onmogelijk. Enerzijds omdat de schepen hiervoor nog niet zijn toegerust en anderzijds omdat er nog geen voorzieningen op de wal zijn om een groot schip van elektriciteit te voorzien. Hoek is er zich van bewust dat deze situatie alleen doorbroken kan worden wanneer verschillende zeecruise-havens de handen ineen slaan en tegelijkertijd uitspreken walstroom te zullen gaan aanbieden.

Hoek: “Alleen dan wordt het voor reders interessant om hun schepen aan te passen. GroenLinks heeft het College dan ook gevraagd om onderzoek te doen naar de voorwaarden waaronder succesvol walstroomvoorzieningen in  verschillende Scandinavische en Noordwest-Europese zeecruisehavens kunnen worden gerealiseerd.”  Het voorstel van GroenLinks wordt op 20 juni in stemming gebracht.