Veel scooters en brommers stinken, vervuilen en maken herrie. Door hun toenemende populariteit wordt dit steeds duidelijker. De Amsterdamse GroenLinks fractie wil het gebruik van vervuilende tweetaktbrommers tegengaan door voor iedere gesloopte tweetakter een bedrag van maximaal 300 euro ter beschikking te stellen, afhankelijk van de dagwaarde. Verkeerswoordvoerder Fjodor Molenaar legt dit voorstel woensdag voor in de commissie Verkeer en Vervoer.

Tweetaktmotoren - waarbij de brandstof wordt vermengd met smeerolie - blijken grote vervuilers. Uit onderzoek van TNO naar luchtvervuiling in Amsterdam eerder dit jaar blijkt dat brommers gezien hun geringe aandeel in het verkeer (5%), verantwoordelijk zijn voor een opmerkelijk groot deel van de uitstoot van koolstofmonoxide (10%) en onverbrande brandstoffen (24%). Vanwege deze emissies en hun harde geluid (tot 100 decibel) adviseert TNO de gemeente Amsterdam om opgevoerde en tweetaktbrommers tegen te gaan en de vervanging door elektrische en viertakt brommers te stimuleren. Helaas vermeldde het College deze conclusies van TNO niet in het antwoord op de eerdere schriftelijke vragen van GroenLinks.

Fjodor Molenaar, GroenLinks woordvoerder verkeer, wil nu dat de gemeente Amsterdam – net als bij de recent ingevoerde regeling voor vieze auto’s - een sloopregeling instelt voor tweetaktmotoren. Voor iedere gesloopte tweetakter wordt een bedrag van maximaal 300 euro ter beschikking gesteld, afhankelijk van de dagwaarde. “De gemeente werkt hard aan een schone lucht. Aan auto’s stellen we strenge eisen, maar ook brommers en scooters moeten we schoner maken. Wij zien liever tien elektrische scooters rijden dan één tweetakter”, aldus Molenaar, “Maar nog liever zien we mensen op de fiets!”