Er lijkt veel mis te zijn gegaan bij de ontruiming van het Maagdenhuis in de nacht van 28 februari op 1 maart. GroenLinks heeft mondelinge vragen gesteld aan burgemeester Cohen.

Nota bene op aangeven van staatssecretaris Rutte hebben studenten maandag 28 februari het Maagdenhuis bezet. In de nacht van maandag op dinsdag zijn ruim 140 studenten er hardhandig weer uitgehaald. De ontruiming is niet zachtzinnig verlopen. Verschillende verhalen doen de ronde. Zo zouden 30 studenten vastgehouden zijn in een hok van 2,5 bij 9 meter, waarbij enkelen zelfs ademhalingsmoeilijkheden kregen. Ook heeft de politie arrestanten middenin de nacht twee uur lang geboeid in de vrieskou laten staan. Bovendien werd er veelvuldig (en vaak overbodig) gebruik gemaakt van de wapenstok.

Fractievoorzitter Maarten van Poelgeest, die samen met Tweede-Kamerlid Kees Vendrik in het Maagdenhuis aanwezig was, heeft mondelinge vragen aan burgemeester Cohen gesteld over de ontruiming tijdens de gemeenteraadsvergadering van 2 maart. Hij heeft onder meer om een feitenrelaas gevraagd. Cohen heeft dit toegezegd. Zogauw het feitenrelaas gereed is, wordt er verder gepraat over de ontruiming in de commissie Algemene Zaken.

De Tweede-Kamerleden Marijke Vos en Kees Vendrik hebben ook schriftelijke vragen gesteld aan minister Donner over de aanhouding van de Maagdenhuisbezetters.