Met verbazing nam GroenLinks kennis van een onderzoek in opdracht van CROW (een onafhankelijke kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte en verkeer & vervoer) waaruit blijkt dat, ondanks de parkeervergunnings- en bezoekerstarieven, parkeren flink gesubsidieerd wordt.
Elke autobezitter ontvangt voor het parkeren van zijn of haar auto op openbare parkeerplaatsen een ‘maatschappelijke subsidie’ van 717 euro per jaar. Er wordt dus toegelegd op de kosten van het parkeren. GroenLinks raadslid Jorrit Nuijens: "Gezien het feit dat dit een gemiddelde voor heel Nederland is, is het waarschijnlijk dat dit bedrag voor Amsterdammers hoger ligt. Laten we er geen doekjes om winden: de samenleving subsidieert het parkeren van auto's eigenlijk gewoon".
In het onderzoek werden kosten als grondkosten en de kosten voor het aanleggen van voorzieningen meegerekend, zowel langs de weg als in de vorm van parkeergarages en -terreinen. Daarnaast werden de maatschappelijke kosten meegenomen, zoals aantasting van het leefmilieu en verkeersonveiligheid.
De berekening maakt volgens de onderzoekers duidelijk dat de openbare parkeerplaatsen feitelijk de maatschappij veel meer kosten dan via de directe parkeertarieven wordt verrekend. Iedere belastingbetaler betaalt fors mee aan de openbare parkeerplaatsen, of hij of zij nu over een auto beschikt of gebruik maakt van een openbare parkeerplaats of niet.
Ook uit eerdere onderzoeken zoals van Koos van Dijken (2002) en Jos van Ommeren (2012) bleek al dat het parkeren van auto’s in materiele zin in hoge mate gefaciliteerd wordt door wat de facto alleen maar gezien kan worden kan worden als subsidie. Nuijens: "Zelfs als we de parkeertarieven verdubbelen in de stad, wat dit college niet van plan is, dan is parkeren nog steeds maar voor ongeveer 40% kostendekkend. De vervuiler betaalt dus niet, de vervuiler wordt gesubsidieerd".
GroenLinks Amsterdam wil graag weten hoe het college aankijkt tegen deze vorm van subsidie, en hoe deze subsidie zich verhoudt tot de expliciete wens in het collegeakkoord om “subsidies doelmatiger en effectiever te besteden”. Daarom heeft GroenLinks de volgende vragen aan het college gesteld:
1) Heeft het college kennisgenomen van de onderzoeken zoals genoemd in de inleiding?
2) Kan het college aangeven hoeveel euro jaarlijks totaal besteed wordt aan het aanleggen, onderhouden, handhaven en beheren van de Amsterdamse bovengrondse en ondergrondse parkeerareaal?
3) Kan het college aangeven wat in haar optiek de maatschappelijke kosten van parkeren zijn, waaronder bijvoorbeeld luchtkwaliteit, en het feit dat op de onttrokken ruimte niet gebouwd kan worden, en er geen andere maatschappelijke of economische activiteit kan plaatsvinden?
4) Kan het college aangeven wat de grondwaarde van het totale voor parkeren gebruikte oppervlak in Amsterdam bij benadering is?
5) Kan het college aangeven wat zij ziet als de maatschappelijke en economische opbrengsten van de Amsterdamse parkeerareaal, en hoe zij ongeveer tot deze berekening komt?
6) Is het college het met GroenLinks eens dat als de totale opbrengsten van parkeren in Amsterdam (vergunningstarieven + bezoekerstarieven + economisch en maatschappelijk rendement), lager zijn dan de totale kosten (aanleggen, onderhouden, handhaven en beheren + grondkosten/waarde + maatschappelijke kosten), er de facto sprake is van subsidie, omdat uit belastinggelden van alle Amsterdammers geld wordt toegelegd voor één specifieke groep?
7) Kan het college indachtig de antwoorden op vragen 2 tot en met 5, de raad laten weten wat in hun optiek “het rendement per euro” van deze de facto subsidie is?
8) In het coalitie-akkoord valt te lezen dat dit college “subsidies doelmatiger en effectiever wil gaan besteden”. Kan het college aangeven hoe deze doelstelling zich verhoudt tot de subsidie op parkeren en op welke termijn het college deze subsidie wil gaan aanpakken?
-----------
Links naar de artikelen die worden genoemd in het bericht:
http://publicaties.minienm.nl/download-bijlage/5083/parkeren-in-nederla… http://www.feweb.vu.nl/nl/Images/OverFalendEnSuccesvolParkeerbeleid%203…