GroenLinks wil onderzoeken of er onder het Centraal Station een grote garage annex (brom)fietsenstalling kan komen. Tussen de toekomstige tunnelbuis van de NoordZuidlijn en maaiveld bevindt zich een ruimte van 130 meter lang, 25 meter breed en 10 meter hoog. Genoeg voor een garage van drie verdiepingen. Als de tunnelbuis van de NZ-lijn volgend jaar geplaatst is, wordt de ruimte erboven weer dichtgestort. Zonde, aldus gemeenteraadslid Fjodor Molenaar.

Volgens Molenaar kan de ruimte beter worden herontwikkeld: “Er is sprake van een fietsparkeerinfarct bij het Centraal Station. De fietsflat en het stationsplein staan al helemaal vol en de chaos zal komende jaren alleen nog maar toenemen. Een grote inpandige stalling kan het fietsinfarct op CS helpen oplossen. Maar dat niet alleen: het biedt ook perspectief op een mooiere, autoluwe inrichting van de Rode Loper”.

Het College heeft in 2005 de voor bewoners bedoelde parkeergarage op het Rokin verkocht om een financieel gat in de NoordZuidlijn te dichten. De bewoners van Centrum wachten sindsdien op alternatieven. Molenaar: “De ruimte onder CS biedt plaats voor een drielaagse garage waar 1500 (brom)fietsen en 250 auto’s kunnen parkeren. Bezoekers rijden aan de achterkant van het station de garage in en hoeven dus niet door de binnenstad om er te komen. De Rokingarage kan dan alsnog door de inwoners van Centrum gebruikt gaan worden. Een garage onder het CS levert daarmee een bijdrage aan een mooiere openbare ruimte in de binnenstad.”  

Stapeling van verschillende functies is uitganspunt in Amsterdam, omdat de ruimte er schaars is. Vervoersknooppunten als het Centraal Station zijn erbij gebaat. Zo komt er ook een grote winkelstrip in de toekomstige stationshal van CS. Molenaar: “Het is natuurlijk een toplocatie. Een inpandige fietsenstalling annex parkeergarage onder CS zou een verlichting zijn voor Amsterdammers en een uitkomst voor bezoekers.”