Opnieuw dekt de VVD-wethouder Mark van der Horst een deel van de tekorten op de Noord/Zuidlijn door de virtuele opbrengst van de parkeergarages vast in te boeken als winst. Was het vorig jaar 26 miljoen, dit jaar boekt hij 22 miljoen bij. In feite doet hij daarmee een greep in de kas van het stadsdeel Centrum.
De parkeerplaatsen zijn immers niet extra: voor elke plek onder de grond verdwijnt er een van de straat. De opbrengsten van die straatplekken komen nu in het mobiliteitsfonds. Dat komt voor de helft ten goede aan de centrale stad en voor de andere helft aan het stadsdeel Centrum. De oneigenlijke inboeking van Van der Horst benadeelt dus niet alleen de gemeente maar ook het stadsdeel.
De tegenwerping van de VVD-wethouder is dat hij slechts kijkt naar de waarde van de garage en een parkeerplaats is in de binnenstad nou eenmaal 80.000 euro waard. Op zichzelf is dit waar, maar de schade die hij toebrengt laat hij listig buiten beschouwing.
Tenzij Van der Horst natuurlijk eigenlijk een andere agenda heeft: het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen in het centrum, dan klopt zijn rekensom, maar dan betalen de bewoners en de (andere) bezoekers van de stad een extra prijs voor de Noord/Zuidlijn: meer verkeersopstoppingen (ook op de wegen naar de binnenstad toe), meer verkeerslawaai en meer luchtvervuiling.
Het bewijst eens te meer dat VVD’ers niet met geld om kunnen gaan. Dales heeft de Noord/Zuidlijn er doorheen gedrukt met de bezwering dat de lijn geen cent meer zou kosten dan toen begroot. Inmiddels zijn we officieel 114 miljoen meer kwijt. Daar bovenop komt dan de boekhoudkundige truc om de 48 miljoen ‘winst’ op de parkeergarages vast uit te geven. Woordvoerder Flos van de VVD bezwoer bij zijn instemming met het Noord/Zuidlijnkrediet dat de VVD niet zou instemmen met overschrijdingen. Ook die stellige belofte is niets waard gebleken.