Sinds de oplevering kampt de lagevloerstram van het GVB met problemen. GroenLinks vraagt om opheldering naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen.

De Combino levert het GVB veel problemen op. Naast klachten van Amsterdammers over geluidsoverlast kampt de Combino met ernstige constructiefouten. Hierdoor lijkt de levensduur van 30 jaar voor de Combino niet verzekerd. Het college onderhandelt inmiddels samen met het GVB over stapsgewijze reconstructie en reparatie van alle 140 in Amsterdam rijdende Combino’s. De eerste Amsterdamse trams zouden 1 januari 2005 terug moeten naar Siemens Duitsland voor reparatie.  

Inmiddels zijn er nieuwe problemen voor de Combino.  Afgelopen week is bekend geworden dat de aluminiumverwerker Alcan is gestopt met de verdere ontwikkeling en het afbouwen van de tramwagons. Als reden wordt gegeven de problemen rond de ontwikkeling van de Combino. Alcan zal in verschillende landen in Europa in totaal 520 werknemers ontslaan. Als er geen bedrijf meer is die de Combino's wil repareren zit Amsterdam met een groot probleem.

Bovendien is in Wenen een lagevloertram met ultra light floor in gebruik genomen, die niet te kampen zou hebben met de constructiefouten van de Combino (140 stuks). Deze trams zijn ontwikkeld door een onderneming die inmiddels onderdeel is geworden van het Siemensconcern.

Raadslid Maarten van der Meer heeft het college schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van de nieuwe ontwikkelingen.