Als het aan GroenLinks ligt, is het binnenkort afgelopen met de overlast van de taxistandplaats op het Leidseplein. Met name het vele onnodige nachtelijke getoeter van taxi`s bezorgt omwonenden slapeloze nachten. De fractie dient daarom vandaag een initiatiefvoorstel in voor een aantal maatregelen om de overlast flink te doen afnemen. Sluiting van de standplaats in de uren dat er geen toezicht wordt gehouden maakt deel uit van de plannen. Bovendien wil GroenLinks dat taxichauffeurs die onnodig toeteren worden beboet.
Volgens het College kan het tot vijf jaar duren voordat de problemen op de Amsterdamse taximarkt voorbij zijn. GroenLinks vindt dat veel te lang duren en komt daarom zelf met een voorstel. GroenLinks wil dat er voortaan s`nachts continu toezicht wordt gehouden. Is dat niet mogelijk, dan moet de standplaats door de week vanaf 03.00 uur gesloten worden. Alleen op de drukke vrijdag- en zaterdagnacht blijft de standplaats dan onder toezicht open tot 07.00 ’s morgens.
Om claxonderende taxichauffeurs eenvoudiger te herkennen en te beboeten wil GroenLinks wil het daklicht en het groot licht van taxi’s koppelen aan de claxon. Zo zet een toeterende taxichauffeur zichzelf letterlijk te kijk. Woordvoerder Fjodor Molenaar: “Wonen aan een van de grootste en drukste uitgaansgebieden van Nederland is natuurlijk niet zonder kans op overlast. Maar dit getoeter, dat omwonenden nachtenlang uit hun slaap houdt, hoort daar nadrukkelijk niet bij. Waarom treden we niet op terwijl de instrumenten wel voorhanden zijn? Het is immers verboden om te toeteren wanneer er geen gevaar dreigt.”
Een andere voorstel is om het Leidseplein door de week ‘s nachts af te sluiten voor autoverkeer. Door een fysieke barrière voor het Hirschgebouw ter hoogte van hoek met de Marnixstraat, kunnen taxi`s dan uitsluitend via de Marnixstraat (linksaf) of Stadhouderskade (u-bocht) wegrijden. Molenaar: “De situatie wordt daarmee vanuit het oogpunt van handhaving een stuk overzichtelijker. En het Leidseplein is ’s nachts verlost van de overlast.”