Op donderdagavond 13 september werd er gediscussieerd door GroenLinksers en PvdA-ers in Pakhuis de Zwijger. Beide partijen organiseerden samen een Politiek Café om het discussiestuk ‘Voorrang voor een gezonde stad’ te bespreken. In dit plan worden tal van maatregelen genomen om de lucht schoner te maken in de stad.

De wethouders Marijke Vos (Milieu-GroenLinks) en Tjeerd Herrema (Verkeer-PvdA) hebben samen het actieplan geschreven, omdat de luchtkwalitiet in Amsterdam zo slecht is dat de gezondheid onder druk komt te staan. De bewoners van Amsterdam -en vooral kinderen, ouderen en patiënten met luchtwegaandoeningen- lopen risico door de hoge concentraties fijn stof en CO2 in de lucht.

‘Voorrang voor een gezonde stad’ is erop gericht om het autoverkeer in het gebied binnen de ring A10 terug te dringen met 15% en het gebruik van het OV en de fiets te stimuleren. En er liggen écht kansen, want bijna 60% van het autoverkeer wordt veroorzaakt door korte ritjes in de stad (die ook met het OV of de fiets gemaakt kunnen worden). Eén van de maatregelen is een verhoging van de parkeertarieven in het hele gebied binnen de ring A10. Een spraakmakende maatregel, die veel stof doet opwaaien… Bij dit Politieke Café konden PvdA-ers en GroenLinksers uitgebreid met elkaar in discussie.

Foto: Maerlant van Bremen

Al snel werd duidelijk dat beide partijen het eens zijn over de noodzaak om nú aan een gezondere lucht te werken. Dat werd nog eens onderstreept door de verhalen van Paul van Spiegel, longarts in het Slotervaart Ziekenhuis, en Michael Rutgers van het Astmafonds. De gezondheidsrisico’s worden niet overdreven; er zijn veel patiënten die last hebben van de slechte lucht. Rutgers stelde voor om in de stad luchtmeters op te hangen, die direct de kwaliteit van de lucht weergeven. Uit een publiekspeiling bleek dat een overgrote meerderheid in de zaal dat wel zou willen; direct op straat te zien krijgen hoeveel fijn stof er in de lucht hangt en of je gezondheid daardoor risico loopt.

Ook Ruud Dwars, directeur van de Kamer van Koophandel ziet absoluut de noodzaak. Hij gaf aan dat er vanuit het bedrijfsleven al hard aan wordt gewerkt door wagenparken de verschonen, OV-aanbiedingen aan personeel, milieuzonering toe te passen. Hij was minder gecharmeerd van het plan om de tarieven voor personenauto’s te verhogen. Er zouden toch genoeg maatregelen getroffen kunnen worden, die de burger niet direct zo in de portemonnee treft?

Nu is het plan er ook niet op gericht om de burger in de portemonnee te treffen, maar om de burger bewust te maken van een ander (minder) gebruik van de auto en meer gebruik van het OV of de fiets. En misschien moet dat eerst met harde maatregelen worden ingezet, om die bewustheid te creëren. Onze gezondheid staat op het spel. Ook Europa luidt de noodklok, want in 2010 moeten alle EU-landen ook aan strenge EU-normen gaan voldoen om die gezondheid te waarborgen. In Europa zijn trouwens een aantal steden die Amsterdam al zijn voorgegaan in het restrictieve autobeleid. Volgens Dr. Luca Bertolini van de UvA hebben de genomen maatregelen in München, Londen en Turijn zeker al geleid tot schonere lucht en betere verkeerssituaties.

Tijd voor verandering dus en daar zijn GroenLinks en PvdA toe bereid. Her en der werden vanuit de zaal kritische kanttekeningen bij het plan geplaatst en de wethouders schreven ijverig mee om, zodat ze van dit discussiestuk uiteindelijk een definitief plan kunnen maken. Ook elders in de stad wordt uitgebreid over dit stuk gediscussieerd. In verschillende stadsdelen vindt het ‘debat met de stad’ plaats om de bewoners van Amsterdam te laten meepraten over de initiatieven.

Spannende tijden voor de stad: zal Amsterdam weer opgelucht adem kunnen halen?