Amsterdam wordt groener. Vandaag dienen GroenLinks en D66 een initiatiefvoorstel in om Amsterdamse schoolpleinen en -daken te vergroenen. Kinderen komen steeds minder in contact met de natuur. Minder dan 10% speelt regelmatig zelfstandig buiten in een bos, park of veld. Een groen schoolplein, waar wordt gespeeld en geleerd, kan hier verandering in brengen. Bovendien maakt een groene omgeving kinderen vrolijker en brengt het meer rust in de klas. De partijen willen dit jaar starten met het vergoenen van 20 schoolpleinen in Amsterdam. Dit voorstel sluit aan op de ‘Agenda Groen’ die wethouder Choho op 9 april naar buiten bracht.

Uit onderzoek van gemeente Rotterdam blijkt dat op een grijs schoolplein 40% van de kinderen zich blij voelt, op een groen schoolplein is dat 87%. Jasper Groen, woordvoerder duurzaamheid van GroenLinks: "Spelen in het groen heeft ontzettend veel positieve effecten op kinderen. Zij kunnen zo niet alleen veel leren over de natuur, maar op groene schoolpleinen wordt ook gevarieerder en beter samen gespeeld, meer bewogen, en wordt minder gepest".

D66 woordvoerder duurzaamheid, Marijn Bosman: “Een groen en bebost schoolplein is voor je kind ook uitdagender dan een grijze betonnen binnenplaats. Met een moestuin kunnen kinderen bijvoorbeeld leren hoe ze groenten en fruit kunnen verbouwen. En bij een groen schoolplein kiest de leerkracht er sneller voor om lessen als biologie en aardrijkskunde buiten te geven, met het schoolplein als lesmateriaal”.

GroenLinks en D66 willen basisscholen voorrang geven in buurten waar nu weinig groene speelruimte is.