De snelheidsverhoging op de ring A10 West moet worden teruggedraaid. GroenLinks wil dat Amsterdam deze wens zo spoedig mogelijk neerlegt bij de onderhandelaars over het nieuw te vormen kabinet. De fractie heeft hierover vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Vorige week bleek dat de bewering van Minister Schultz (VVD) dat de hogere snelheid niet ten koste gaat van de luchtkwaliteit, van geen kant klopt. Het ministerie heeft namelijk een rekenmodel gebruikt dat bedoeld is voor polderwegen. GroenLinks in Amsterdam is verbijsterd dat de Minister zo onzorgvuldig omgaat met de gezondheid van tienduizenden Amsterdammers.

Woordvoerder luchtkwaliteit van GroenLinks, Fjodor Molenaar, ziet zijn vrees bevestigd: “We hebben steeds onze zorgen geuit over de gevolgen voor de gezondheid van ruim 40.000 Amsterdammers die langs de ringweg A10 wonen. Metingen van de GGD bewezen dat de verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/u een forse verbetering van de luchtkwaliteit met zich meebracht. De door de Minister gebruikte berekeningen deugen van geen kant, maar zij wuifde de argumenten altijd weg. Nu blijkt dat minister Schultz van Haegen de snelheidsverhoging doorgedrukt heeft op basis van foutieve berekeningen. De hogere snelheid maakt de lucht viezer en brengt de gezondheid van bewoners in gevaar. Het kan toch niet zo zijn dat het nieuwe kabinet willens en wetens mensen hieraan blootstelt?”

Het is ook niet de eerste keer dat een onderzoek iets anders uitwijst dan minister Schultz wil horen. Zo wist GroenLinks Rotterdam de hand te leggen op een rapport in opdracht van het ministerie IenM waaruit bleek dat de lucht rond de A20 tot bijna vijf procent vuiler is geworden sinds er 's nachts 100 km p/u gereden mag worden.

Bekijk de analyse van EW-Milieuavies over de herberekening van de luchtkwaliteit langs de A10 West hier.