Onlangs presenteerde het rood/groene college het plan Voorrang voor een Gezonde Stad. Daarin staan maatregelen om de lucht in Amsterdam veel schoner te maken. Dat is heel belangrijk voor de gezondheid van veel Amsterdammers, maar voorkomt ook dat er straks nergens meer in de stad gebouwd mag worden.

GroenLinks is zeer te spreken over de plannen van de wethouders Tjeerd Herrema (PvdA, verkeer) en Marijke Vos (GroenLinks, milieu). Gemeenteraadslid Barn Geurts: ‘Dit zijn grootse en zeer belangrijke maatregelen. Amsterdam maakt hiermee echt een forse sprong voorwaarts richting gezonde lucht, waarbij stevige maatregelen niet worden geschuwd.’


Gezondheid
De lucht in Amsterdam moet echt veel schoner. Vooral ouderen, jonge kinderen en astmapatiënten zijn het slachtoffer van teveel fijn stof en stikstofdioxide in de lucht. Maar iedereen die langere tijd langs een drukke verkeersweg woont, kan schade oplopen door het inademen van vieze lucht. De grootste oorzaak van het teveel aan fijn stof en stikstofdioxide is de auto. En dit terwijl maar liefst tweederde van alle Amsterdammers boven de 18 jaar helemaal geen auto heeft.

Woningen bouwen
De gezondheid van alle Amsterdammers is niet de enige reden waarom GroenLinks erg blij is met de plannen van het rood/groene college. Als Amsterdam in 2010 (over minder dan twee jaar) de Europese normen voor luchtkwaliteit niet haalt, dan mag er op veel plaatsen in de stad niet meer gebouwd worden. Dat zou rampzalig zijn voor de ontwikkeling van Amsterdam. Minder extra woningen, die juist zo hard nodig zijn. Maar ook de economie zou een flinke deuk oplopen als er nergens meer gebouwd mag worden. Met de huidige voorstellen van het college kunnen de normen in 2010 nét gehaald worden.

Het plan in een notendop
Het plan Voorrang voor een Gezonde Stad bevat verschillende maatregelen, waarvan twee eruit springen:
• Het verhogen van de parkeertarieven binnen de Ring A10. Hierbij is gekozen voor een tariefstructuur waarbij het dichter bij het centrum duurder is en dichter bij de Ring A10 goedkoper. In hartje stad wordt het nieuwe tarief €5 per uur, in de wijken daaromheen loopt het uiteen van €2,40 tot €4 per uur. Het verhogen van de parkeertarieven is een effectief middel om het autoverkeer terug te dringen. Bovendien moet er straks ook overal in het begin van de avond betaald worden. In het centrum is het autoverkeer sinds de forse verhoging van de tarieven daar in 15 jaar tijd met 25% afgenomen.
• Het instellen van een Milieuzone in het gebied binnen de Ring A10 (behalve Noord). Dit betekent dat vanaf het einde van dit jaar alleen nog schone vrachtwagens worden toegelaten in dit deel van de stad. Vanaf medio 2009 komen ook de meest vervuilende bestelauto’s en personenauto’s de stad niet meer in. Het gaat hierbij om dieselauto’s zonder roetfilter, bestelauto’s van vóór 1997 en personenauto’s op benzine en LPG van vóór 1992. Hiermee worden de auto’s die voor de meeste uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide zorgen niet meer toegelaten binnen de Ring A10, wat voor een aanzienlijke verbetering van de Amsterdamse luchtkwaliteit zorgt.
Het plan voorziet verder onder meer uit de volgende maatregelen:
• Een sloopsubsidie voor oude auto’s
• Schone auto’s krijgen voorrang bij het verkrijgen van een parkeervergunning
• De uitbreiding van P+R plaatsen lang de Ring A10 van 1.100 naar 5.500
• Verbeteren van het openbaar vervoer (onder meer doordat bussen en trams ’s avonds langer doorrijden).

Zie voor alle maatregelen en de mogelijkheid om in te spreken www.gezondelucht.amsterdam.nl

Kanttekeningen
GroenLinks is zeer te spreken over de maatregelen van het college, maar plaatst ook nog enkele kanttekeningen. Zo vindt GroenLinks dat er meer aandacht moet zijn voor het OV en de fiets. Barn Geurts: ‘Het is noodzakelijk dat mensen hun auto vaker laten staan, maar dan moeten we tegelijkertijd het alternatief zo goed mogelijk maken.’ GroenLinks wil daarom extra investeringen in het openbaar vervoer en het verbeteren van fietsroutes. Verder onderschrijft GroenLinks het belang van goede en (bijna) gratis parkeervoorzieningen aan de Ring A10, maar vindt de fractie ook dat er verder moet worden gekeken. Barn Geurts: ‘Je kunt bij extra P+R voorzieningen ook denken aan de toegangswegen naar Amsterdam, zoals de A1, de A2, de A4 en de A8. Langs de Ring A10 wonen immers veel mensen. Het zou beter zijn als bezoekers aan Amsterdam nog net iets eerder uit hun auto stappen.’

Duurzame Topstad
Het college maakt Amsterdam met deze plannen klaar voor de toekomst. De lucht wordt gezonder en Amsterdam kan verder gaan met het ontwikkelen van de stad. Bovendien blijft het centrum op deze manier bereikbaar voor mensen die hier echt met de auto moeten zijn. En voor al die mensen die zich in Amsterdam verplaatsen per fiets of met het openbaar vervoer, wordt de stad alleen maar prettiger. Kinderen kunnen veiliger buitenspelen, een wandelingetje door de stad wordt aangenamer… Amsterdam krijgt weer lucht!