Op 1 november aanstaande zou in debatcentrum De Balie de 19e Vrijheidslezing worden uitgesproken door Can Dündar. Dündar is de gevluchte en ondergedoken hoofdredacteur van de Turkse krant Cumhuriyet (‘De Republiek’). Door het Erdogan-regime wordt de journalist onder andere beschuldigd van spionage. Een Turkse officier van justitie heeft INTERPOL verzocht om een arrestatiebevel uit te vaardigen voor Dündar. Omdat het op dit moment onduidelijk is of INTERPOL gehoor gaat geven aan deze oproep, is het voor Dündar mogelijk niet veilig om van zijn onderduikadres in Duitsland naar Nederland te komen.

GroenLinks Amsterdam vindt het onverteerbaar als Dündar niet naar Amsterdam kan komen om de Vrijheidslezing te geven. GroenLinks-fractievoorzitter Rutger Groot Wassink roept het gemeentebestuur op om de veiligheid van Dündar te garanderen en er voor in te staan dat hij niet door de Amsterdamse politie wordt gearresteerd. Groot Wassink: ‘Juist in een vrije stad als Amsterdam moet de lezing van de heer Dündar gewoon plaats kunnen vinden. Het is onacceptabel dat de Turkse overheid dat denkt te kunnen blokkeren. De fractie van GroenLinks dringt er dan ook sterk bij het gemeentebestuur op aan om in te staan voor de veiligheid van de heer Dündar zodat de Vrijheidslezing door kan gaan.’

Ook de reis naar Amsterdam bevat risico's voor de oud-hoofdredacteur. GroenLinks Kamerlid Kathalijne Buitenweg stelt vandaag vragen in de Tweede Kamer. Meer informatie over de Vrijheidslezing en Can Dündar vind je hier.