Cultureel antropologe Gloria Wekker is als Aletta-hoogleraar met als leeropdracht "Gender en Etniciteit" verbonden aan de leerstoelgroep Vrouwenstudies van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht. Gloria houdt zich onder meer bezig met de positie van zwarte, migranten- en vluchtelingenvrouwen in Nederland. Ook heeft zij baanbrekend onderzoek gedaan naar het zogeheten mati-werk, een eeuwenoude levenswijze waarin vrouwen gelijktijdig of achtereenvolgens seksuele en erotische relaties onderhouden met mannen en vrouwen.

Gloria studeerde Culturele Antropologie aan de UvA en promoveerde in 1992 aan de Universiteit van Californië (LA) met een proefschrift over subjectiviteit en seksualiteit van Afro-Surinaamse vrouwen. Als multidisciplinaire wetenschapper opereert zij op de grensvlakken van Vrouwenstudies, zwarte Diaspora studies, lesbische studies en postkoloniale studies. Ze is tevens coordinator van de eenjarige masteropleiding "Comparative Women's Studies in Culture and Politics" en directeur van expertisecentrum Gender, Etniciteit en Multiculturaliteit (GEM) aan de Universiteit van Utrecht.

Gloria is auteur en (co-)redacteur van vele boeken, waaronder "Praten in het donker. Multiculturalisme en Antiracisme vanuit een Feministisch Perspectief" (1996), "Caleidoscopische Visies" (2001) over de zwarte, migranten- en vluchtelingen vrouwenbeweging in Nederland, en "The Politics of Passion" (2006) waarvoor zij de Ruth Benedict Prize van de American Anthropological Association won. Daarnaast publiceert zij poëzie, proza  en essays. Gloria was lid van de kernredactie van het Cultuur en Migratieproject van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de expertcommissie Sekse en Etniciteit van het Ministerie van VWS en redactieraadslid van het Amerikaanse Journal of Lesbian Studies. Tevens is zij co-voorzitter van de Wetenschappelijke Raad van het NiNsee in Amsterdam