Het College heeft voorgesteld de milieuzone voor personenauto's niet in te voeren. Het halen van de Europese normen voor de luchtkwaliteit is voor GroenLinks echter nog steeds het doel. Daar zijn nu dus wel andere maatregelen voor nodig.
In 2008 werd besloten oude vuile auto's te weren uit de stad om de lucht schoner te maken. De milieuzone zou eind 2009 van kracht moeten worden. Omwille van de zorgvuldigheid werd afgesproken voor de zomer van 2009 nog één keer alle voor en nadelen op een rij te zetten en mogelijke alternatieven te bespreken. Uit nader onderzoek van TNO is nu gebleken dat de milieuzone minder effectief is, dan we in 2008 dachten. Een belangrijke reden hiervoor is dat het Rijk tegenwerkt en de milieuzone pas op zijn vroegst najaar 2010 van kracht kon worden. Een latere invoering maakt de milieuzone minder effectief.
Het College stelt voor zwaar te investeren in elektrisch vervoer. Daarnaast wil het College een milieuparkeervergunning en speciale parkeertarieven introduceren waarmee schone auto's makkelijker en goedkoper kunnen parkeren, en stelt het College voor de stad autoluwer te maken. De fractie van GroenLinks vindt dit goede voorstellen. Elektrisch vervoer zit in een stroomversnelling. Het biedt tal van voordelen, het is schoon, stil, zuinig en biedt kansen om de uitstoot van CO2 in de stad drastisch te verminderen. GroenLinks is ook enthousiast over het idee van de autoluwe stad. De fractie zal hiervoor ook zelf nog met plannen komen. De fractie heeft het College wel opgeroepen de plannen verder uit te werken en concreter te maken. Het College moet aantonen dat we met deze plannen de normen wel op tijd kunnen halen. De fractie zal daarvoor in de Raad van 1 juli een motie indienen.