Vandaag vergadert de gemeenteraad over het nieuwe Parkeerplan. Bram Gerrits, deelraadslid voor GroenLinks in Amsterdam West, is enthousiast over de plannen waarin stilstaand blik op straat plaats maakt voor meer groen, extra fietsenrekken en speelruimte voor kinderen.
Vandaag vergadert de gemeenteraad over het Parkeerplan Amsterdam. Een van de voorstellen is om bewoners goedkoper te laten parkeren aan de rand van de stad. In West zijn we al een stapje verder: volgende week een nemen wij een eigen besluit over Ringparkeren in ons stadsdeel. Met deze twee voorstellen zetten we een volgende stap naar een groenere stad met meer ruimte voor de bewoners. Ik ben ook blij dat wethouder Wiebes van de VVD onze visie deelt op een schone en groene openbare ruimte
Een op de vijf autobezitters in Amsterdam gebruikt de auto minder dan een keer per week. Die auto’s staan dus min of meer permanent op straat geparkeerd. Uitgaande van ruim 30.000 uitgegeven parkeervergunningen in West gaat dat dus om 5000 auto’s. Een parkeerplek is zo'n 10 m2. Dat hebben we het dus over in totaal 50.000 m2 openbare ruimte. In een dichtbebouwd stadsdeel als West wil je toch dat die auto’s plaats maken voor meer groen, voor extra fietsenrekken en speelruimte voor kinderen?
Autobezitters mogen best iets meer betalen voor het gebruik van die openbare ruimte. Ik vind het dan ook redelijk dat de prijs van een parkeervergunning in de drukste delen van West omhoog gaat richting het niveau van stadsdeel Centrum. Want het extra geld dat zo binnenkomt, wordt namelijk gebruikt om de openbare ruimte te verbeteren op de plekken waar het het hardst nodig is.
Een goed voorbeeld van hoe je de openbare ruimte kunt verbeteren door parkeerplekken op straat te verwijderen is het Van Beuningenplein in Westerpark. Dat wil mijn partij op veel meer plekken in ons stadsdeel kunnen doen. Ringparkeren biedt daarbij uitkomst. In Oud-West willen we een deel van die stilstaande auto’s verplaatsen naar garages bij de ring A10.
Zo’n ringparkeerplek gaat de helft van een normale parkeervergunning kosten. Daarnaast biedt stadsdeel West onder de noemer ‘Slimmer reizen in West’ allerlei alternatieven aan, met (introductie)kortingen op een OV-abonnement, de aanschaf van een elektrische fiets of scooter of en autodeelabonnement.
In West is de VVD geen voorstander van het Ringparkeren. Des te mooier dat de stedelijke fractie zich wel aansluit bij het verbeteren van de openbare ruimte door Ringparkeren. En dat VVD wethouder Eric Wiebes zelfs een lans breekt om het blik van straat te krijgen.
Lees ook het Metro artikel over Ringparkeren. Meer weten over Ringparkeren? Bekijk hier de agenda en de stukken voor de deelraadsvergadering met het besluit over verbeteren openbare ruimte door Ringparkeren. Het Parkeerplan Amsterdam 'Beter bereikbaar én Autoluwer staat hier