Vandaag gaat een langgekoesterde wens van GroenLinks in vervulling: de Tweede Kamer blokkeert het plan van minister Schultz van Haegen om een lokale helmplicht mogelijk te maken niet meer. Dat is goed nieuws, want met een helmplicht voor snorscooters kan de scooter veilig van het fietspad naar de rijbaan en wordt het fietspad weer volledig het domein voor de fietser.

De scooter zorgt al geruime tijd voor gevaarlijke situaties op de fietspaden en is een grote bron van ergernis onder Amsterdamse fietsers. Vandaar dat GroenLinks al jaren aandringt op maatregelen. En steeds meer partijen waren het met ons eens. Niet alleen organisaties als de Fietsersbond, maar uiteindelijk nagenoeg alle politieke partijen in de gemeenteraad.

Zeeger Ernsting, woordvoerder Verkeer en Vervoer, is blij en hoopvol: “Twee jaar terug hebben we nog duizenden handtekeningen van Amsterdammers verzameld met de actie Fietspad Scootervrij. Geregeld ontvang ik e-mails van Amsterdammers die de scooter zat zijn en zich afvragen wanneer er wat gaat gebeuren. Nu is de oplossing eindelijk in zicht!”

Het afgelopen jaar heeft GroenLinks nog meerdere malen een motie ingediend om de wethouder te steunen in zijn onderhandelingen met de minister en dit had het gewenste effect: de minister ging overstag en kwam met een prachtig plan. Het is onbegrijpelijk dat het door politici in Den Haag nog bijna mis dreigde te gaan; zij hadden weinig begrip voor de urgentie van de problematiek, ondanks sterk aandringen van hun partijgenoten uit Amsterdam. Maar ook die lobby heeft uiteindelijk gewerkt. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt nu het plan van de Minister. GroenLinks wil dat de wethouder Verkeer spoedig aan de slag gaat met de uitvoering, de voorbereidingen moeten morgen beginnen!