GroenLinks-wethouder Andrée van Es (diversiteit) heeft vanmiddag op het Spui in Amsterdam Het Roze Lieverdje 2012 uitgereikt aan Dolly Bellefleur (a.k.a. Ruud Douma). Het Roze Lieverdje is een prijs van GroenLinks voor een Amsterdammer die zijn/haar sporen verdiend heeft in de strijd voor seksuele diversiteit en homo-emancipatie. Samen met de homogemeenschap zet GroenLinks zich in om de positie, veiligheid en zichtbaarheid van homo’s, lesbo’s, biseksuelen en transgenders te verbeteren. De prijs wordt om het jaar op Valentijnsdag uitgereikt.

Juryrapport
Bellefleur kwam bij de jury en bij de publieksstemming als winnaar uit de bus.
Volgens het juryrapport luistert Dolly Bellefleur al meer dan 25 jaar als zelfbenoemd ‘Frau Antje van het verkeerde kantje’ menig bijeenkomst, feestje of herdenking in de stad op. Soms met een lach, soms met een traan. Met haar scherpe zelfgeschreven teksten ziet de jury dat Dolly zowel bij roze als niet-roze Amsterdammers een gevoelige snaar weet te raken. Of het publiek nou uit serieuze ambtenaren bestaat, uit vrolijke roze senioren of uit nieuwsgierige kinderen van roze ouders; Dolly maakt er een feestje van. De jury is blij een entertainer als Dolly, in een tijd waar niet iedereen meer vanzelfsprekend opvallend en zichtbaar roze durft te zijn.  Met haar indrukwekkende benen waar geen einde aan komt en haar soms hysterische outfits is Dolly niet meer weg te denken uit Amsterdam, onze eigen Roze Planeet. Aldus de deskundige jury.

De overige kandidaten voor Het Roze Lieverdje 2012 waren Secret Garden Amsterdam, Dennis Boutkan, de voorzitter van de Roze Filmdagen, Pink Postcode en Café Oké.

De eerdere winnaars van het Roze Lieverdje waren
-         In 2006: Pater van Kilsdonk