De transitie naar een aardgasloze stad is onvermijdelijk. Om het klimaat te redden moeten we geen fossiele energie meer gebruiken en dus ook geen aardgas. De commissie Infrastructuur en Duurzaamheid besprak gisteren het plan ‘Naar een stad zonder Aardgas’ van het college dat als doel heeft Amsterdam in 2050 volledig aardgasvrij te maken. Ook minister Kamp (Economische Zaken) kwam gisteren naar buiten met een ‘Energieagenda’, waarin een vergelijkbare doelstelling in is opgenomen voor het hele land.

GroenLinks is het met de wethouder eens dat dit een zware en technisch lastige opgave is. Het gaat veel geld kosten en er valt veel maatschappelijke weerstand te verwachten. Het is dus belangrijk dat iedereen zich in dit proces vierkant achter de doelstelling schaart. GroenLinks zal dat in ieder geval doen.

Maar aardgasvrij in 2050 is te laat. Hiermee halen we de doelstellingen van Parijs echt nooit. Om onder de 1,5 graad opwarming te blijven is dit absoluut onvoldoende, maar ook het risico op meer dan twee graden opwarming blijft hiermee bestaan. Niet alleen GroenLinks vindt dat, maar verschillende milieuorganisaties spraken gisteren hun onvrede uit over het gebrek aan ambitie in de ‘Energieagenda’.

Dat we uiterlijk 2035 aardgasvrij zijn is nodig, en mogelijk. Zo schreef de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur in het rapport ‘Rijk zonder CO2’ vorig jaar: “In de periode tot 2035 kan de bestaande bebouwde omgeving CO2 -neutraal gemaakt worden. Dit is een grote opgave en een trendbreuk, maar het kan.”

We moeten zo snel mogelijk aan de slag. Om meer draagvlak te creëren in de wijk, moeten bewoners actief betrokken worden bij het maken van de plannen. Wij moeten laten zien dat het kan. Amsterdam wil in 2035 gasvrij zijn. Dat is onze inzet, voor minder gaan wij niet.