De afgelopen maanden heeft de commissie, bestaande uit Rutger Groot Wassink (voorzitter), Emel Can, Zeeger Ernsting, Walter Freeman, Maria Mos, Femke Roosma, en Janna Willems, hard gewerkt. Zij hebben onder andere focusgroepen georganiseerd met leden in alle stadsdelen en in stadsgebied Weesp, een enquête gehouden onder alle Amsterdamse leden en er hebben meerdere gesprekken plaatsgevonden met het actieve politiek kader. Op basis van al deze informatie heeft de commissie hun advies vastgesteld. Nu publiceren zij hun adviesrapport, in aanloop naar de ALV van 12 juli aanstaande, zodat het daar met de leden besproken kan worden. Na de ALV zal een digitale ledenraadpleging worden georganiseerd zodat de leden kunnen beslissen welke vorm van samenwerking met de PvdA in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 zal moeten worden uitgewerkt.

De commissie adviseert om deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 met twee aparte kandidatenlijsten en om na de verkiezingen, uiterlijk na de onderhandelingen ten behoeve van de vorming van een nieuw stadsbestuur, in de gemeenteraad en in de stadsdeelcommissies één fractie te vormen met PvdA. Het volledige advies is hier te downloaden en lezen.

Rutger Groot Wassink, voorzitter van de commissie: “Het was een groot plezier om samen met de commissie tot dit advies te komen. We hadden ons werk niet kunnen doen zonder alle leden die vanuit hun idealen en vol overtuiging al hun overwegingen, ideeën en gedachten over linkse samenwerking met ons hebben gedeeld. Ik kijk uit naar de bespreking van ons adviesrapport op de aankomende ALV.”

Janna Willems, voorzitter GroenLinks Amsterdam: ““Het stemt me hoopvol dat terwijl in de landelijke politiek extreemrechts aan de macht komt, we in Amsterdam onderzoeken hoe we ook hier de samenwerking tussen GroenLinks en PvdA verder kunnen vormgeven en we samen sterker kunnen staan. Want de handen ineen sluiten met andere linkse en progressieve partijen is nu belangrijker dan ooit. Ik ben zeer tevreden over het werk van de commissie en benieuwd naar de reactie van onze leden. Het is aan hen om te beslissen op welke manier we gaan samenwerken met de PvdA bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.”

De ALV vindt plaats op 12 juli aanstaande. Op deze pagina kun je de agenda en alle stukken vinden, inclusief het rapport van de commissie en een reactie van het afdelingsbestuur van GroenLinks Amsterdam.

Ook PvdA Amsterdam heeft een soortgelijke opdracht uitgezet bij een interne commissie, onafhankelijk van het ledenonderzoek en advies van de adviescommissie van GroenLinks Amsterdam. Het adviesrapport van die commissie is hier te bekijken via de website van PvdA. PvdA zal dit rapport ook op hun komende ALV bespreken en hierna tegelijkertijd met GroenLinks een digitale ledenstemming organiseren.