Het college van Amsterdam wil 50.000 woningen bouwen voor 2025. Gisteren vroeg GroenLinks in een motie om het bouwen in de groengebieden (Hoofdgroenstructuur) hierbij te ontzien. Dit moet gebeuren door in Amsterdam compacter en hoger te bouwen (verdichten). Een grote meerderheid van de gemeenteraad stemde in met de motie van GroenLinks.

Aanleiding is dat het college de woningbouw wil versnellen, waarbij zij rekening houden met bouwen in het groen. In de eerder vastgestelde ‘Structuurvisie 2040’ zouden 70.000 woningen gebouwd worden, zonder dat het groen wordt aangetast. Raadslid Jorrit Nuijens: “Het college geeft aan dat ze 50.000 van die woningen al voor 2025 wil realiseren. Dat is een versnelling, maar niet meer dan het voorheen vastgestelde aantal van 70.000. Dit kan dus prima zonder dat we hoeven te bouwen in de Hoofdgroenstructuur.”

Verder verzoekt de motie het college om alle verdere verdichtingskansen aan te grijpen, ook al zijn deze niet benoemd in de Structuurvisie 2040. Zo kan Amsterdam steeds compacter worden bebouwd, zonder dat in het groen gebouwd wordt.

Nuijens: “In de ontwikkelstrategie van het college wordt onder andere voorgesorteerd op het bebouwen van een deel van de prachtige ongerepte oevers van de Nieuwe Meer en de Gaasperplas. Wat ons betreft is dat onbespreekbaar. We zijn blij dat de gemeenteraad aan het college heeft duidelijk gemaakt dat er tal van alternatieven zijn. Het is dus niet alleen onwenselijk, maar ook gewoon onnodig.”

Amsterdam is op het moment in gesprek met het Rijk over het wegnemen van beperkingen op bouwhoogtes. Daarnaast zorgen schonere auto’s en het verlagen van de snelheid op de Haarlemmerweg voor een schonere lucht. Dit geeft kansen voor bebouwing langs de Haarlemmerweg en de Ring A10. Zo is bouwen in de Hoofdgroenstructuur nóg onnodiger.