Het Amsterdamse college van D66, VVD en SP heeft het voornemen om de botte bijl te zetten in de financiering van tientallen cruciale sociale voorzieningen en maatschappelijke organisaties. De bezuiniging van 30 miljoen euro per jaar komt niet voort uit financiële noodzaak, maar dient om de hobby's van het college zoals belastingkorting voor ondernemers van te betalen. De komende tijd zal GroenLinks Amsterdam hier enkele van de bedreigde organisaties in beeld brengen. Vandaag het Amsterdamse Natuur- en Milieueducatie Centrum (ANMEC)

GroenLinks Amsterdam vraagt zich af of Amsterdammers er wel op zit te wachten dat dit D66/VVD/SP College zaken als City marketing, Amsterdam Dance Event en ondernemers blijft subsidiëren terwijl de voedselbank, sociale voorzieningen als de daklozenopvang en zorg, huurders- en vluchtelingenorganisaties en anderen die opkomen voor de meest kwetsbaren in de stad, zo hard gekort worden. De fractie van GroenLinks zal zich inzetten om deze bizarre bezuinigingen ongedaan te maken.

Deel 5: Amsterdams Natuur- en Milieueducatie Centrum (ANMEC)

Kinderen die opgroeien in een stad komen weinig in direct contact met de natuur. In een versteende omgeving kunnen kinderen minder spelen in het groen en komen ze minder in contact met dieren, bloemen en planten. Minder dan 10% speelt regelmatig zelfstandig buiten in een bos, park, of veld. En contact met de natuur is heel belangrijk voor opgroeiende kinderen; je leert wat natuur is, waar je voedsel vandaan komt, en dat dat dus niet uit de fabriek is. Obesitas is een steeds groter probleem onder de jeugd in Amsterdam. Spelen in de natuur en een besef van goed voedsel helpt daar goed tegen.

Jaap Seidell, hoogleraar aan de VU, zei in een interview voor het Parool waarin hij obesitas de ‘cholera van deze tijd’ noemde: “In een stedelijke omgeving met groene ruimtes en met sportscholen, kun je best heel gezond leven. Maar als je in een minder bevoordeelde wijk woont, is dat lastiger.”

ANMEC is de organisatie die in Amsterdam al jaren activiteiten organiseert in en over de natuur en duurzaamheid voor kinderen en andere groepen. Ook ondersteunt ANMEC het schooltuinwerk. Ze begeleiden bij het aanleggen van groene speelvoorzieningen, groene schoolpleinen, ontwikkelen lespakketten over voeding en duurzaamheid, en gaan met kinderen naar moestuinen. Zo'n 2500 Amsterdamse kinderen per jaar bezoeken boerderijen. ANMEC is een belangrijke schakel tussen scholen en het agrarische gebied om de stad heen. Annemarie Koelemeijer van de ‘Agrarische Natuurvereniging Water, Land en Dijken’ zegt daarover;

“Mede dankzij ANMEC bezoeken honderden kinderen per jaar boerderijen, waar ze leren waar hun voedsel vandaan komt”.

ANMEC werkt voor Amsterdam en Amsterdamse kinderen aan verschillende belangrijke groene thema’s en doet dat samen met Amsterdammers samen te werken met de burgers. ANMEC helpt de Amsterdammers van nu en die van de toekomst om mee te doen aan het vormgeven van hún leefbare en groene stad. GroenLinks Amsterdam vindt dat dit werk moet worden voortgezet. Maar dit College steekt liever 4 miljoen per jaar in City Marketing. Want daar zitten de Amsterdamse kinderen echt op te wachten…