Het Amsterdamse college van D66, VVD en SP heeft het voornemen om de botte bijl te zetten in de financiering van tientallen cruciale sociale voorzieningen en maatschappelijke organisaties. De bezuiniging van 30 miljoen euro per jaar komt niet voort uit financiële noodzaak, maar dient om de hobby's van het college zoals belastingkorting voor ondernemers van te betalen. De komende tijd zal GroenLinks Amsterdam hier enkele van de bedreigde organisaties in beeld brengen. Vandaag de Huudersondersteuning.

De Amsterdamse woningmarkt is permanent in beweging en de positie van huurders staat  onder steeds grotere druk. Door kabinetsbeleid, dat o.a. door D66 wordt gesteund, stijgen de huren fors, daalt het aantal woningen voor mensen die op een huurwoning zijn aangewezen en zijn er voor verhuurders van woningen flink wat prikkels om mensen uit hun woning te jagen.

Niet voor niets zijn er in Amsterdam huurdersorganisaties, verenigd in de Huurdersvereniging Amsterdam en de Wijksteunpunten Wonen. Zij helpen huurders bij allerlei kwesties en bij het opkomen voor de belangen van huurders. En dat dat hard nodig is lezen we zo ongeveer elke week in de krant.

Gezien het landelijk beleid is er alle reden om de positie van huurders te versterken, zou je zeggen! Zelfs in het collegeakkoord van D66/VVD/SP lijkt het gemeentebestuur aan te geven dat de huurdersondersteuning moet worden uitgebreid. De coalitie wilde meer taken bij de huurdersverenigingen neerleggen en de ondersteuning moest worden ‘verbreed’. Juist daarom vroeg GroenLinks Amsterdam al vorig najaar om de huurdersondersteuning uit te zonderen van deze roekeloze bezuinigingsoperatie. Maar volgens wethouder Ivens en de fractie van de SP was dat niet nodig. Het zou wel goed komen. Niet dus. Nu blijkt dat huurdersondersteuning toch op de nominatie staat voor een korting van maar liefst 1 miljoen euro. Volstrekt onverantwoord in deze voor huurders barre tijden.

Kortom; het gemeentebestuur legt méér taken neer bij de organisaties die huurders ondersteunen en in plaats van de beloofde verbreding gaat er 1 miljoen van de financiering af GroenLinks Amsterdam vindt dat een gotspe.

Veel verstandiger zou het zijn om de positie van huurders  juist te versterken. Aanvullende financiering ligt dan ook meer voor de hand dan bezuinigen. Maar ja, ondernemers moeten van de D66/VVD/SP-coalitie zo nodig korting krijgen op de reclamebelasting.  Dat betekent dus extra winkelreclames in de straat terwijl de Amsterdamse huurders verder worden uitgeknepen.