Het Amsterdamse college van D66, VVD en SP heeft het voornemen om de botte bijl te zetten in de financiering van tientallen cruciale sociale voorzieningen en maatschappelijke organisaties. De bezuiniging van 30 miljoen euro per jaar komt niet voort uit financiële noodzaak, maar dient om de hobby's van het college zoals belastingkorting voor ondernemers van te betalen. De komende tijd zal GroenLinks Amsterdam hier enkele van de bedreigde organisaties in beeld brengen. Vandaag zorg en welzijn.

GroenLinks Amsterdam vraagt zich af of Amsterdammers er wel op zit te wachten dat dit D66/VVD/SP College zaken als City marketing, Amsterdam Dance Event en ondernemers blijft subsidiëren terwijl de voedselbank, sociale voorzieningen als de daklozenopvang en zorg, huurders- en vluchtelingenorganisaties en anderen die opkomen voor de meest kwetsbaren in de stad, zo hard gekort worden. De fractie van GroenLinks zal zich inzetten om deze bizarre bezuinigingen ongedaan te maken.

Deel 7: Zorg en Welzijn

De gemeente is sinds januari 2015 verantwoordelijk voor veel nieuwe zorgtaken op het gebied van dagbesteding en ambulante begeleiding. Deze decentralisatie vanuit het Rijk, kwam met een enorme bezuiniging. Hierdoor zullen duizenden Amsterdammers hun zorg of ondersteuning verliezen of aangewezen zijn op mantelzorgers of vrijwilligers.

De gemeente wil zoveel mogelijk van die bezuiniging opvangen door meer vrijwilligers in te zetten, mantelzorgers beter te ondersteunen en mensen gebruik te laten maken van welzijnsvoorzieningen en maatschappelijke dienstverlening in de buurten en wijken. De zogenaamde 'basisvoorzieningen' moeten een belangrijke klap van de Rijksbezuinigingen op de zorg opvangen. Met preventieve zorg en welzijnsactiviteiten worden duurdere zorgkosten voorkomen.

Dat is al moeilijk genoeg. Want kunnen vrijwilligers dezelfde zorg en begeleiding bieden als professionals? Zijn er genoeg welzijnsactiviteiten? Een onderzoek van de gemeente liet al eerder zien dat er een flink financieel tekort ligt bij deze preventieve zorg. Er is te weinig geld om vrijwilligers te werven, begeleiden en matchen, en te weinig middelen voor welzijn en activerende dagbesteding.

Waarom staat er dan een miljoenenbezuiniging op deze zorg en welzijn op de lijst van bezuinigingen? Volgens de notitie zouden de WMO-voorzieningen in de stadsdelen met 10% minder kunnen! Dat is volstrekt in tegenspraak met de eerdere constatering van de gemeente dat er juist te weinig geld is.

Na de enorme Rijksbezuinigingen op zorg, gooit het College er straks nog een schepje bovenop. Kwetsbare mensen worden opnieuw de dupe. De basisvoorzieningen voor zorg en welzijn dreigen verder uitgekleed te worden. Deze bezuiniging zal bovendien leiden tot hogere zorgkosten bij duurdere voorzieningen: penny wise pound foolish.

Deze bezuiniging op preventieve zorg en welzijn in de stadsdelen laat zien hoe ondoordacht deze coalitie haar bezuinigingen heeft ingeboekt. Het zou allemaal doelmatiger en efficiënter kunnen. Maar een 10% korting op preventieve zorgvoorzieningen in de buurten en wijken is niet alleen niet sociaal, het is vooral ook dom omdat deze voorzieningen de klap van de Rijksbezuinigingen op zorg zouden moeten opvangen. Wat is daar nou “efficiënt” aan?