Vandaag sprak de commissie Infrastructuur en Duurzaamheid over het voornemen om van de omgeving van de Munt een bijna autovrij gebied te maken. In het voornemen worden de kop van de Vijzelstraat en het Singel autovrij en de Amstel eenrichtingsverkeer. Daarmee gaan drie van de vier autostromen eruit. Een “historisch besluit”, daarvan sprak raadslid Zeeger Ernsting, dat denken doet aan de afsluitingen van de Kalverstraat en Leidsestraat in de jaren ’70.
Op de Munt komen momenteel acht verkeersstromen samen, waarvan vier met de auto. Hierdoor staan er vaak autofiles aan alle kanten van het plein. Het is nu niet eens een echt plein, maar meer een chaotisch kruispunt; dat vanwege de vele auto's onregelbaar dreigde te worden met te weinig ruimte voor voetgangers, fietsers en trams.
Vorig jaar maart resulteerde jarenlang verkeersmodellenonderzoek en wikken en wegen door het college in een voorstel om de kop van de Vijzelstraat slechts in één richting af te sluiten. Dat werd toen aangevuld met een motie van GroenLinks en D66 om hetzelfde met het Singel en Amstel te doen. Ernsting: “Daarbovenop kwam een half jaar later ook nog de uitslag van een kenteken-onderzoek. Daaruit bleek dat 65 procent van dat autoverkeer daar eigenlijk helemaal niet hoeft te zijn. Auto’s die andere auto’s én alle andere verkeersgebruikers dus alleen maar in de weg zitten.”
Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de wethouder ervoor koos om nu écht meer ruimte te maken voor mensen, in plaats van stilstaand, of langzaam rijdend, blik. Meer ruimte voor fietsers en voetgangers met een bijna autovrij Muntplein. Hoewel de wens van GroenLinks verder gaat dan het huidige plan - het voorstel om de Leidsegracht af te sluiten om sluipverkeer in de grachtengordel tegen te gaan haalde het voorlopig niet - stemt dit voorstel hoopvol.
“Onze inzet blijft natuurlijk een autovrije binnenstad en daarvoor is een lange adem nodig, want dat bereik je straat voor straat. Dit is dus een prachtige stap richting het Amsterdam waar voetganger en fietser echt op één staan”, besluit Ernsting.