De Amsterdamse daklozenkrant krijgt weer wat financiële lucht. Op initiatief van GroenLinks geeft de gemeente Amsterdam voor 2013 een garantstelling van 50.000 euro aan de Stichting Z!. Stichting Z! is uitgever van de daklozenkrant in Amsterdam en biedt aan ruim 170 dak- en thuisloze verkopers de mogelijkheid contacten op te doen en een basis voor een eigen inkomen te leggen.

Stichting Z! verkeert al een aantal jaar in financieel zwaar weer door dalende verkopen. Met deze garantstelling kan de stichting doorgaan met het omvormen van de organisatie en projecten opzetten waarmee zij meer en andere inkomsten kunnen generen: zoals de nieuwe hesjes voor verkopers en het project ‘Vrienden van Z!’.  Een ruime meerderheid van de gemeenteraad steunde dit voorstel van GroenLinks.

Woordvoerder Femke Roosma is blij met de extra steun aan de daklozenkrant. “Het zou doodzonde zijn als de daklozenkrant het hoofd niet boven water kan houden. Stichting Z! heeft met deze garantstelling de nodige tijd om hun stichting om te vormen naar een duurzame organisatie. Dak- en thuislozen kunnen met de verkoop van deze krant eigen geld verdienen en bouwen aan hun sociale contacten: zo houden ze hun herstel in eigen hand.”

Stichting Z! ontvangt geen structurele subsidie. De verkopers kopen de krant in voor € 1,10 en verkopen deze vervolgens op straat voor € 2,-; de winst is voor de verkoper zelf. Stichting Z!, de uitgever van de krant, bestaat uit vrijwilligers, freelance journalisten en een paar vaste medewerkers.