Vandaag lekte de mogelijke lijst bezuinigingen op subsidies aan maatschappelijke organisaties uit. Het betreft een inventarisatie van subsidies waarop het College in elk geval 30 miljoen per jaar wil bezuinigen. Op de lijst staan zorgvoorzieningen, de huurdersondersteuning, dak- en thuislozen organisaties, cliëntondersteuning, het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis en zelfs de voedselbank. GroenLinks is geschrokken van de lijst en vreest voor een kaalslag in de sociale voorzieningen.

De coalitie wilde met de 30 miljoen euro bezuinigingen subsidies ‘doelmatiger en efficiënter’ maken, maar achter de lijst blijkt weinig visie of onderbouwing schuil te gaan. Zo worden ondanks de grote bezuinigingen in de zorg nu extra bezuinigingen op zorgvoorzieningen voorgesteld, en ondanks de wachtlijsten voor de maatschappelijke opvang voor dak- en thuislozen zou daar nog 7,6 miljoen (10%) op bezuinigd kunnen worden.

Woordvoerder zorg en financiën Femke Roosma: “De wethouder financiën sprak vorige week nog over deze bezuinigingen als 'even aan de boom schudden', dit blijkt nu te resulteren in een bezuiniging op de meest kwetsbaren in onze stad. Bij zorg en maatschappelijke opvang moet er juist geld bij. Ik vind het onbegrijpelijk en onverteerbaar dat hier zo achteloos mee om gesprongen wordt.”

Fractievoorzitter Rutger Groot Wassink: “De coalitie smijt met geld voor de eigen hobby’s, maar denkt zonder pardon geld weg te kunnen halen bij maatschappelijke organisaties die al jaren de sociale basis vormen van onze stad, zoals de voedselbank en vluchtelingenorganisatie ASKV. Ook voor de huurdersondersteuning dreigt een enorme korting. En dat in een tijd waarin de sociale woningvoorraad in deze stad zo ongelooflijk onder druk staat.”

De coalitie bezuinigt ook flink op duurzaamheid en dierenwelzijn. Zo dreigen de Fietsersbond, de Gezonde Stad, ANMEC en Dierenambulance Amsterdam een deel van hun subsidies te verliezen en worden subsidies voor het  verschonen van het wagenpark stopgezet.

Er wordt bezuinigd op subsidies omdat het College bij haar aantreden stelde dat veel van deze subsidies naar organisaties gaan die overbodig of dubbel werk doen. Nu de lijst bekend is blijkt daar weinig meer van. Roosma: “Deze enorme bezuinigingen zijn vooral nodig om de door de VVD gewenste lastenverlichting van 26,5 miljoen euro te financieren. Ondernemers betalen een paar tientjes aan terrassen en reclamebelasting minder en Amsterdammers krijgen een voordeeltje van 15 euro per jaar voor de afvalstoffenheffing. De sociale kaalslag die hier nu tegenover staat is ongekend. Het is tekenend voor deze coalitie dat de subsidies voor City Marketing, evenementen en Amsterdam Dance Event niet in aanmerking komen voor bezuinigingen.”

Zie hier de volledige lijst.