De gemeente Amsterdam komt met een ambitieus Plan van Aanpak Toegankelijkheid. Naar aanleiding van het initiatiefvoorstel Amsterdam 10x Toegankelijker van GroenLinks in samenwerking met verschillende belangenorganisaties, stelde de college van B&W onlangs een uitgebreid Plan van Aanpak vast. Daarin staan tientallen voorstellen om de fysieke en sociale toegankelijkheid voor mensen met een beperking in de stad te verbeteren. GroenLinks is erg blij met deze ambitie.

Uit het plan wordt duidelijk dat toegankelijkheid de komende jaren prioriteit krijgt. Nederland ratificeert binnenkort het VN Verdrag voor “de rechten van de mens met een beperking” dat overheden verplicht te werken aan meer toegankelijke voorzieningen en een fysiek toegankelijke stad. Ook kent de stad steeds meer ouderen en wonen ouderen en mensen met een beperking langer thuis waardoor het belang van een sociaal en fysiek toegankelijke stad toeneemt.

Het Plan van Aanpak stelt onder meer beter gebruik van blindegeleidelijnen voor, die nu tamelijk willekeurig in de stad liggen. Er komt meer inzet om bushaltes en trams rolstoeltoegankelijk te maken. Ook wordt er een lijst op gesteld met monumentale gebouwen die toegankelijk moeten worden voor rolstoelgebruikers. Verder is er veel aandacht voor de sociale toegankelijkheid. Mensen met een fysieke of psychische beperking moeten zich meer welkom voelen in de stad. Er komen trainingen voor baliemedewerkers en de gemeente gaat bij het GVB ook aandringen op het volgen van trainingen. Tenslotte worden belangenorganisaties op het gebied van toegankelijkheid meer betrokken bij het maken van beleid of het ontwerpen van de openbare ruimte.