Op voorstel van GroenLinks, D66, SP en PvdA start Amsterdam een experiment met stopformulieren om etnisch profileren bij de politie tegen te gaan. Agenten moeten daarbij aangeven waarom ze iemand staande houden. In het Verenigd Koninkrijk en Spanje zijn dergelijke stopformulieren al ingevoerd. Met succes: etnisch profileren is afgenomen, terwijl tegelijkertijd het percentage succesvolle controles is gestegen.

Start pilot in Amsterdam

Het voorstel roept op om in overleg te treden met de Amsterdamse politie, het Ministerie van Veiligheid en Justitie en de Nationale Politie om zo snel mogelijk een pilot met stopformulieren in Amsterdam te starten.

Effectiever en eerlijker

GroenLinks-fractievoorzitter in Amsterdam Rutger Groot Wassink: “Agenten combineren, bewust of onbewust, uiterlijke kenmerken met stereotype daders zonder dat daar concrete aanleiding toe is.” Amnesty International luidde al in 2013 de noodklok over deze vorm van discriminatie. “We moeten nu concluderen dat het niet gelukt is om etnisch profileren uit te bannen. Stopformulieren werken al in het buitenland, laten we die dus zo snel mogelijk in Nederland invoeren, te beginnen in Amsterdam.”