Na lange strijd van GroenLinks heeft de Amsterdamse gemeenteraad besloten de energie voor de gemeente duurzaam in te kopen. Momenteel krijgt de gemeente nog kolenstroom van energiebedrijf E.on; dit gaat nu verduurzaamd worden met wind- en zonne-energie. Ook is besloten dat na afloop van het contract met E.on de energie ingekocht wordt bij een écht duurzame energieleverancier, die investeert in nieuwe duurzame energie. Helaas blijft de gemeente nog wel een jaar langer bij E.on, voordat dit nieuwe contract wordt afgesloten.

Al in 2015 stelde GroenLinks kritische vragen over het gemeentelijke stroomcontract. Het stadsbestuur had besloten stroom in te kopen bij de kolenboer E.on. Zij ‘vergroenen’ hun stroom door het inkopen van zogenoemde Garanties van Oorsprong (GvO’s), die moeten verzekeren dat de stroom van een groene leverancier komt. De GvO’s van Amsterdam bleken echter afkomstig van de afvalverbrander en leverden geen enkele nieuwe investering in groene energie op.

Alle reden dus voor GroenLinks om te vragen om verduurzaming van het stroomcontract. In september bleek echter dat het stadsbestuur te lang gewacht had, waardoor het volgens het college nodig zou zijn nog een jaar langer bij E.ON te blijven. Samen met Greenpeace startte de burgerbeweging Amsterdam, kies voor Groen Energie een petitie om weg te gaan bij E.on en groenere stroom in te kopen.

Op aandringen van GroenLinks heeft de gemeente nu besloten zo lang het contract bij E.on nog loopt, zo groen mogelijke GvO’s van windenergie in te kopen. Na afloop van het contract zal de gemeente stroom inkopen bij een energieleverancier die investeert in nieuwe windparken en zonnepanelen. Dat is winst, maar een motie van GroenLinks om zo snel mogelijk het contract bij E.on op te zeggen kreeg helaas geen steun van de meerderheid van de raad. D66, VVD, CDA en SP stemden hier tegen. GroenLinks begrijpt niet dat de coalitie nog een jaar langer bij E.on wil blijven. ‘Een duurzame gemeente moet zijn stroom niet bij een vieze kolenboer inkopen’, zegt Jasper Groen, gemeenteraadslid namens GroenLinks.