In de slotvergadering van 2009 heeft de gemeenteraad van Amsterdam vanmiddag raadsbreed een voorstel van GroenLinks aangenomen om vervuilende brommers aan te gaan pakken. Het College komt in het voorjaar van 2010 met nieuw brommerbeleid. Op verzoek van de raad zal het College daarbij inzetten op substantiële vermindering van hinder, vervuiling en overlast door (tweetakt-) brommers.
GroenLinks verkeerswoordvoerder Fjodor Molenaar is verheugd over de raadsbrede teun voor zijn voorstel: "Gelet op hun geringe aandeel in het verkeer blijken brommers verantwoordelijk voor een opmerkelijk groot aandeel in de uitstoot van vieze stoffen. Vandaag heeft Amsterdam het voortouw genomen in het aanpakken van vieze brommers, die voor veel mensen de grootste ergernis in het verkeer vormen."
In 2008 toonde de Fietsersbond al aan dat voetgangers en fietsers veel overlast ondervinden van deze “fijnstofkanonnen”. Onderzoek van TNO naar luchtvervuiling door brommers in Amsterdam van begin dit jaar wijst uit dat de concentraties slechte lucht dichtbij brommers hoog zijn. Met name van het ultrafijn stof (PM 2,5), dat diep in de longen dringt, vormt daarbij een probleem. TNO adviseerde om het gebruik van opgevoerde brommers tegen te gaan en de vervanging van tweetakters te stimuleren.
In Amsterdam rijden zo'n 65.000 brommers rond, waarvan volgens brancheorganisatie BOVAG ongeveer tweederde een tweetakt is. Hun neemt de laatste jaren sterk toe, en het aantal ernstige ongelukken waarbij brommers betrokken zijn is in een paar jaar tijd verdubbeld. Probleem is verder dat (tweetakt)brommers geen APK-keuring behoeven en tot in lengte van jaren kunnen worden opgelapt, waardoor zij niet “vanzelf” verdwijnen.
De komende maanden wordt door Amsterdam samen met het rijk, de politie en anderen maatregelen uitgewerkt om brommende veelrijders zoals (kranten)bezorgers, (pizza)koeriers en makelaars te stimuleren hun vervuilende tweetakters te electrificeren. Ook zal controle en handhaving op opgevoerde brommers worden geïntensiveerd, en moet het grote aantal ongevallen met letselschade waarbij brommers betrokken zijn, drastisch worden verminderd.